• HARP gaat de volgende fase in

    • 12 februari
    • Wendbaar

    Binnen HARP (Harmonisatie Processen Bedrijfsvoering) is de IST-fase afgerond. We hebben tijdens deze fase een goed beeld gekregen van de huidige situatie van onze bedrijfsvoeringsprocessen. We gaan nu de volgende fase in, de SOLL fase. Per werkstroom komen we tot een ontwerp van de gewenste situatie.

  • E-learning Omgangsvormen: Aan de slag met sociale veiligheid

    • 11 februari
    • Inclusief
    • Uitgelicht

    Een veilige leer- en werkomgeving is een gedeelde verantwoordelijkheid. Leidinggevenden spelen hierin een cruciale rol door het juiste voorbeeld te geven, maar ook van jou als medewerker wordt verwacht dat je bijdraagt aan een klimaat waarin iedereen zich veilig voelt. Volg nu de nieuwe e-learning ‘Omgangsvormen’. Zo werken we samen aan een sociaal veilige omgeving voor studenten en collega’s.

  • Fontys brengt formatie in lijn met dalende studentenaantallen: ‘Aanvullende maatregelen zijn nodig’

    • 4 februari
    • Wendbaar
    • Uitgelicht

    Fontys staat voor een uitdagende periode. De dalende studentenaantallen dwingen ons om de formatie in balans te brengen, een boodschap die tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst op 6 januari door Joep Houterman werd benadrukt. Hoewel er al maatregelen zijn genomen om de natuurlijke uitstroom te stimuleren, zijn aanvullende stappen noodzakelijk voor Fontys. Wat betekent dit voor medewerkers? In dit bericht beantwoordt Frans Möhring, namens het college van bestuur, de belangrijkste vragen.

  • Gluren bij de buren: Hoe ziet Talentgericht onderwijs er in de praktijk uit?

    • 3 februari
    • Talentgericht

    Gluren bij de buren is een nieuwe videoreportage die draait om het uitwisselen van ideeën, het delen van goede praktijkvoorbeelden en het ontdekken van mogelijkheden van Talentgericht onderwijs bij Fontys. Door een kijkje te nemen bij diverse opleidingen, krijg je niet alleen inzicht in hoe anderen Talentgericht onderwijs vormgeven, maar word je ook geïnspireerd om met een frisse blik naar je eigen onderwijspraktijk te kijken.

  • Kwartaal IVent: samen focus aanbrengen op informatievoorziening

    • 29 januari
    • Wendbaar

    Veel instituten en diensten hebben wensen die zowel direct als indirect impact hebben op het gebied van informatievoorziening (IV). ‘De vraag is veel groter dan onze capaciteit. Daarom focussen we ons op producten die, bij voorkeur voor heel Fontys, strategisch van waarde zijn. Voldoet een aanvraag niet aan de eisen, dan moeten we nee zeggen.

  • Goede relaties in het onderwijs steeds belangrijker

    • 28 januari
    • Onderzoekend

    Om leerlingen goed onderwijs te kunnen bieden, heb je elkaar nodig. Je collega-leerkrachten, de directeur, de IB’er, het samenwerkingsverband, noem maar op. De behoefte aan goede relaties wordt alleen maar groter.

  • Medewerkers leren en ontwikkelen met microcredentials

    • 28 januari
    • Wendbaar
    • Talentgericht

    Actueel onderwijsaanbod rondom een bepaald onderwerp wordt opgeknipt in kleine modules om samen met het werkveld de vraag in te kunnen vullen. Vraag gestuurd met de kennis vanuit de inhoud die aanwezig is binnen Fontys en met aanvulling van het werkveld, de behoefte. Wie zo'n module met goed gevolg afrondt, ontvangt een officieel erkend certificaat in de vorm van een microcredential.

  • Werkgeluk en burn-out: hoe houd je de balans?

    • 23 januari
    • Wendbaar
    • Onderzoekend

    Werkgeluk en burn-outklachten lijken tegengestelden, maar volgens Fontys-onderzoekers Rosalie Reichardt-Mulder en Danae Bodewes komen ze vaker samen voor dan gedacht. Hun doel? Mensen écht helpen door praktisch onderzoek te doen. ‘Geen rapporten die stof verzamelen op een plank, dus. We geven mensen concrete tips en tools waar ze direct mee aan de slag kunnen.’

  • Project INTERLOCALITY: ‘Internationale studenten helpen op de lokale arbeidsmarkt’

    • 7 januari
    • Internationalisering
    • Talentgericht

    Veel internationale studenten willen na hun studie graag in Nederland blijven. Toch vertrekken ze vaak weer naar hun thuisland, omdat ze geen passende baan kunnen vinden. Dat is opvallend, omdat er wél veel vraag is naar hoogopgeleide werknemers. Het Europese onderzoeksproject INTERLOCALITY, waar Fontys aan meewerkt, wil hier verandering in brengen.

  • Aandacht voor studentenwelzijn bij Fontys

    • 17 december
    • Studentcoaching
    • Talentgericht

    Nogal wat studenten hebben te kampen met mentale klachten. Ze hebben last van stress, maken zich zorgen of hebben moeite zich te concentreren. Vaak loopt hun studie daarvoor vertraging op. Gevolg: nog meer stress. Vanuit het kader Studentenwelzijn worden diverse inspanningen en activiteiten geïnitieerd om studentenwelzijn te vergroten.