• Arena Conversations: wat vinden studenten van nieuwe koers onderwijs?

    • 24 april
    • Talentgericht
    • Uitgelicht

    Voordat de term Talentgericht onderwijs bestond, waren de Fontysopleidingen Communicatie en International Communicatie Management hier al mee bezig. Onderdeel van de nieuwe koers is de ‘Arena Conversations’, waarin de laatstejaars feedback geven. Wat vinden zij van deze nieuwe vorm van onderwijs?

  • 'Mentale gezondheid moet een vak worden op school’

    • 15 april
    • Onderzoekend
    • Uitgelicht

    Hoe we rekensommen moeten oplossen en wat de verkeersregels zijn, leren we allemaal op school. Maar hoe je om moet gaan met het verlies van een dierbare, eenzaamheid of donkere gedachtes zijn dingen die we vaak zelf moeten uitvogelen. Docent Eveline Kersten maakt er samen met vier student-onderzoekers een podcast over.

  • Al vijf jaar op een rij organiseren zij de openbare colleges van Fontys

    • 15 april
    • Onderzoekend

    Ingrid Oonincx en René Luijendijk kwamen vijf jaar geleden samen op het idee om openbare colleges van Fontys te gaan organiseren in de mooie LocHal in Tilburg. 'Fontys doet interessant en maatschappelijk relevant onderzoek, daar moeten we vaker mee naar buiten.'

  • ‘Zonder lef geen onderwijsinnovatie’

    • 9 april
    • Talentgericht

    Een blokkenrooster, geen tentamens en werken in grotere studie-eenheden. Het onderwijs bij SPECO Sportmarketing is flink veranderd. Marije van ‘t Verlaat (docent en curriculumcommissie SPECO Sportmarketing) en student Fleur Vermeer vertellen meer over deze onderwijsvernieuwing.

  • Wat betekent VH-voorstel zelfregie op internationalisering voor Fontys?

    • 8 april
    • Internationalisering
    • Talentgericht

    Op verzoek van de minister komt de Vereniging Hogescholen zelf met voorstellen om de instroom van internationale studenten te reguleren. Het gaat om collectieve maatregelen (geldend voor alle hogescholen) op het gebied van taalvaardigheid, werving, huisvesting, de blijfkans en het anderstalig opleidingsaanbod.

  • Evelyne Meens, lector Leren Floreren, stelt zich voor

    • 2 april
    • Onderzoekend

    Evelyne Meens is de sinds kort de nieuwe lector Leren Floreren. Samen met de mensen uit haar lectoraat onderzoekt ze hoe jongen mensen in hun studie of loopbaan het beste tot hun recht komen.

  • ‘Zoals Esther mij begeleid heeft, wil ik ook mijn leerlingen begeleiden’

    • 28 maart
    • Talentgericht

    Wie denkt dat deeltijdstudenten hun studie er wel ‘even bij doen’ heeft het mis. Dit is een groep die héél veel ballen hooghoudt. Dat er dan wel eens een bal valt, zeker tijdens of na de roerige coronaperiode, is begrijpelijk. Op de Pedagogisch Technische Hoogeschool is studentcoach Esther van de Burgt er voor deze studenten. Dankzij NPO-gelden.