• Goede relaties in het onderwijs steeds belangrijker

    • 28 januari
    • Onderzoekend

    Om leerlingen goed onderwijs te kunnen bieden, heb je elkaar nodig. Je collega-leerkrachten, de directeur, de IB’er, het samenwerkingsverband, noem maar op. De behoefte aan goede relaties wordt alleen maar groter.

  • Werkgeluk en burn-out: hoe houd je de balans?

    • 23 januari
    • Wendbaar
    • Onderzoekend

    Werkgeluk en burn-outklachten lijken tegengestelden, maar volgens Fontys-onderzoekers Rosalie Reichardt-Mulder en Danae Bodewes komen ze vaker samen voor dan gedacht. Hun doel? Mensen écht helpen door praktisch onderzoek te doen. ‘Geen rapporten die stof verzamelen op een plank, dus. We geven mensen concrete tips en tools waar ze direct mee aan de slag kunnen.’

  • Identiteitsontwikkeling bij Sparrenhof Opvoeden voor de toekomst

    • 11 december
    • Talentgericht
    • Onderzoekend

    Bij Sparrenhof draait alles om de talenten en dromen van kinderen, niet om vaste lesprogramma’s of vooraf opgestelde doelen. Stap voor stap ontwikkelt deze plek zich tot een pedagogische vrijplaats door middel van ontwerpgericht onderzoek, waar de identiteitsontwikkeling vooral bij de kinderen en jongeren ligt.

  • Astrid Fokkema onderzoekt 'mansplaining'

    • 3 juli
    • Onderzoekend
    • Talentgericht

    Een onderzoek over bias, een Engels woord dat het best vertaald zou kunnen worden als een onbewuste aanname.’ Het kent allerlei vormen. De gemene deler is dat er sprake is van een valse aanname van autoriteit.’

  • Basiskwalificatie AI én twee masters in de maak

    • 22 mei
    • Onderzoekend
    • Talentgericht

    Anke Bardie en Danny Jonker werken beiden als onderzoeksmanager bij het Kenniscentrum Applied AI for Society. Een van de doelen van het Kenniscentrum is dat alle Fontysstudenten met AI overweg kunnen als ze hun diploma halen, ongeacht de studierichting die ze hebben gevolgd.

  • Hoe ‘warme’ technologie mensen met dementie helpt

    • 7 mei
    • Onderzoekend

    Bij technologie in de zorg wordt al snel gedacht aan robots die het werk verlichten of data die de zorg efficiënter maken. ‘Functionele oplossingen dus’, zegt lector Rens Brankaert. ‘Terwijl technologie ook heel goed ingezet kan worden om relaties te versterken en om bewoners of cliënten meer eigen regie te geven.’ Dat onderzoekt hij samen met Muriel van Doorn.

  • ‘Elke drie maanden verdubbelt het energieverbruik van AI’

    • 7 mei
    • Duurzaam
    • Onderzoekend

    Artificiële Intelligentie: je ziet het steeds meer om je heen. Maar ondanks alle succesverhalen zit er een schaduwzijde aan, vertelt Gerard Schouten. Hij is lector AI en big data bij Fontys ICT en verbonden aan het Kenniscentrum Applied AI for Society. ‘Die AI-modellen kosten erg veel energie. Daarom verdiepen wij ons onder meer in Green AI: hoe maak je AI duurzamer?’

  • 'Mentale gezondheid moet een vak worden op school’

    • 15 april
    • Onderzoekend

    Hoe we rekensommen moeten oplossen en wat de verkeersregels zijn, leren we allemaal op school. Maar hoe je om moet gaan met het verlies van een dierbare, eenzaamheid of donkere gedachtes zijn dingen die we vaak zelf moeten uitvogelen. Docent Eveline Kersten maakt er samen met vier student-onderzoekers een podcast over.