Identiteitsontwikkeling bij Sparrenhof Opvoeden voor de toekomst

Landgoed Sparrenhof is ingericht als een alternatieve leer- en speelomgeving voor de Tilburgse jeugd.
Landgoed Sparrenhof ligt aan de rand van Tilburg, en staat volledig in het teken van talent- en identiteitsontwikkeling. Op deze fijne en inspirerende plek kunnen kinderen en jongeren tussen de 10 en de 23 jaar elkaar ontmoeten en activiteiten ondernemen. Een manier om even te ontsnappen aan de druk die elke dag opnieuw op jongeren wordt gelegd. Deze vrijplaats, ook wel speel- of leerplek genoemd, is opgezet door het lectoraat Opvoeden voor de Toekomst. In onderstaande video neemt Fontys je mee in wat er op deze unieke plek gebeurt. Dit is een van de zes kennisthema video's. Kijk ook op fontys.nl/onderzoek om alle video's te zien.

Bij Sparrenhof draait alles om de talenten en dromen van kinderen, niet om vaste lesprogramma’s of vooraf opgestelde doelen. Stap voor stap ontwikkelt deze plek zich tot een pedagogische vrijplaats door middel van ontwerpgericht onderzoek, waar de identiteitsontwikkeling vooral bij de kinderen en jongeren ligt. De plek blijft altijd in ontwikkeling, maar sinds juni 2024 ligt er een blauwdruk klaar waarin de werkzame principes voor zo’n pedagogische vrijplaats zijn opgenomen.

Het lectoraat Opvoeden voor de Toekomst heeft als missie om bij te dragen aan een veilig, positief en minder competitief opvoedklimaat: thuis, op school, op straat en online, zodat alle kinderen en jongeren gezond en gelukkig kunnen opgroeien. Onze samenleving is namelijk sterk gericht op prestaties waarin kinderen en jongeren de druk ervaren om op alle fronten te scoren: hoge diploma’s halen, er goed uitzien, veel vrienden hebben, sportief en creatief zijn … de lat ligt erg hoog. Bij ouders, professionals, beleidmakers en bestuurders is doorgedrongen dat de prestatiedruk bij de huidige jeugd op grenzen stuit.

Auteur: Monique van Laar

Reacties

De redactie keurt reacties voordat ze geplaatst worden. Dit doen wij alleen op werkdagen. Reacties die niet over de inhoud van het artikel gaan en kwetsend kunnen zijn voor (groepen) mensen, worden niet toegelaten op dit platform.