• Gluren bij de buren: Hoe ziet Talentgericht onderwijs er in de praktijk uit?

    • 3 februari
    • Talentgericht

    Gluren bij de buren is een nieuwe videoreportage die draait om het uitwisselen van ideeën, het delen van goede praktijkvoorbeelden en het ontdekken van mogelijkheden van Talentgericht onderwijs bij Fontys. Door een kijkje te nemen bij diverse opleidingen, krijg je niet alleen inzicht in hoe anderen Talentgericht onderwijs vormgeven, maar word je ook geïnspireerd om met een frisse blik naar je eigen onderwijspraktijk te kijken.

  • Medewerkers leren en ontwikkelen met microcredentials

    • 28 januari
    • Wendbaar
    • Talentgericht

    Actueel onderwijsaanbod rondom een bepaald onderwerp wordt opgeknipt in kleine modules om samen met het werkveld de vraag in te kunnen vullen. Vraag gestuurd met de kennis vanuit de inhoud die aanwezig is binnen Fontys en met aanvulling van het werkveld, de behoefte. Wie zo'n module met goed gevolg afrondt, ontvangt een officieel erkend certificaat in de vorm van een microcredential.

  • Project INTERLOCALITY: ‘Internationale studenten helpen op de lokale arbeidsmarkt’

    • 7 januari
    • Internationalisering
    • Talentgericht

    Veel internationale studenten willen na hun studie graag in Nederland blijven. Toch vertrekken ze vaak weer naar hun thuisland, omdat ze geen passende baan kunnen vinden. Dat is opvallend, omdat er wél veel vraag is naar hoogopgeleide werknemers. Het Europese onderzoeksproject INTERLOCALITY, waar Fontys aan meewerkt, wil hier verandering in brengen.

  • Aandacht voor studentenwelzijn bij Fontys

    • 17 december
    • Studentcoaching
    • Talentgericht

    Nogal wat studenten hebben te kampen met mentale klachten. Ze hebben last van stress, maken zich zorgen of hebben moeite zich te concentreren. Vaak loopt hun studie daarvoor vertraging op. Gevolg: nog meer stress. Vanuit het kader Studentenwelzijn worden diverse inspanningen en activiteiten geïnitieerd om studentenwelzijn te vergroten.

  • Vierdejaars Fontys Automotive enthousiast over Manufacturing Excellence Course

    • 17 december
    • Talentgericht

    Twee weken lang namen alle 92 vierdejaars studenten van Fontys Automotive deel aan de Manufacturing Excellence Course, een competitie met iedere dag een nieuwe, complexere praktijkopdracht. De studenten gingen volgens de principes van talentgericht en onderzoekend leren aan de slag met drie technieken die in de automotive industry veel worden gebruikt

  • Identiteitsontwikkeling bij Sparrenhof Opvoeden voor de toekomst

    • 11 december
    • Talentgericht
    • Onderzoekend

    Bij Sparrenhof draait alles om de talenten en dromen van kinderen, niet om vaste lesprogramma’s of vooraf opgestelde doelen. Stap voor stap ontwikkelt deze plek zich tot een pedagogische vrijplaats door middel van ontwerpgericht onderzoek, waar de identiteitsontwikkeling vooral bij de kinderen en jongeren ligt.

  • Nieuw professionaliseringsplan geeft richting aan ontwikkeling

    • 28 november
    • Talentgericht
    • Wendbaar

    Voor Fontys als organisatie is een sterk leer- en ontwikkelklimaat essentieel. Daarom ontwikkelde HR&O een overkoepelende, eigen visie op leren en ontwikkelen. Het plan komt op een moment waarop er veel behoefte is aan professionalisering binnen teams en op individueel niveau. Het biedt houvast in de ontwikkeling van medewerkers.’

  • STAP-AF

    • 25 november
    • Talentgericht

    De laatste STAP-subsidie is administratief afgehandeld bij Fontys. De STAP-subsidie, een initiatief van de overheid om een Leven Lang Ontwikkelen (LLO) te stimuleren, bood individuen de mogelijkheid om een vergoeding van €1000 aan te vragen voor hun scholing. Dit initiatief was bedoeld om de toegang tot onderwijs en ontwikkeling te vergemakkelijken en was erg populair onder studenten en professionals.

  • Prikkelarme voorlichting: een rustige kennismaking voor neurodiverse studenten

    • 12 november
    • Talentgericht
    • Uitgelicht

    Veel geluid, overal mensen die je aanspreken en allerlei activiteiten waar je aan mee kunt doen. Een open dag is niet voor iedereen een fijne kennismaking met een studie, zeker niet als je neurodivers bent. Daarom organiseerde Fontys Engineering op 2 november een prikkelarme voorlichting voor studenten in spe.