Aandacht voor studentenwelzijn bij Fontys

Rens Gresnigt en Pieternel Brughuis van Fontys Studentenvoorzieningen en Bianca Peersman van Fontys Onderwijs & Onderzoek. Bianca was niet aanwezig bij het gesprek. Wél daarbij aanwezig maar niet op de foto: Sander Waulthers van Fontys Studentenvoorzieningen.
Nogal wat studenten hebben te kampen met mentale klachten. Ze hebben last van stress, maken zich zorgen of hebben moeite zich te concentreren. Vaak loopt hun studie daarvoor vertraging op. Gevolg: nog meer stress. Vanuit het kader Studentenwelzijn worden diverse inspanningen en activiteiten geïnitieerd om studentenwelzijn te vergroten.

Jongeren met mentale problemen: je hoort er steeds vaker over. Hebben jongeren het nu moeilijker dan pakweg twintig jaar geleden? Rens Gresnigt, projectleider bij de Fontys Studentenvoorzieningen, moet het antwoord schuldig blijven. ‘Ik heb daar geen onderzoek naar gedaan. Wel hebben we tegenwoordig meer aandacht voor mentale problemen onder jongeren. We weten dat de coronaperiode een negatief effect had op de mentale gezondheid van veel jongeren en dat ze vaak druk ervaren door sociale media, prestatiedwang en de mogelijke langstudeerboete. Daarom hebben de onderwijskoepels, studentenorganisaties, experts en OCW een landelijk kader studentenwelzijn ontwikkeld. In het verlengde daarvan hebben we binnen Fontys onze eigen inspanningen op het gebied van studentenwelzijn aangescherpt. Uiteraard in overleg met studenten, medewerkers en andere deskundigen.

Welzijn essentieel voor studie
Volgens studentendecaan Pieternel Brughuis vormt het kader Studentenwelzijn het vertrekpunt voor activiteiten waarmee Fontys de aandacht van studentenwelzijn vergroot. ‘Als je niet lekker in je vel zit loopt je studie vaak minder soepel dat je had gehoopt. Welzijn is essentieel voor een succesvol verloop van de studie. Daarom organiseren we uiteenlopende activiteiten waardoor docenten, studentcoaches en anderen die rechtstreeks contact hebben met studenten zich beter geëquipeerd voelen om bij te dragen aan het welzijn van de studenten.’

Rol voor studieverenigingen
Consultant studentcoaching en studentenwelzijn Sander Waulthers: ‘Fontysstudenten kunnen, behalve van medestudenten, hulp krijgen van docenten, studentcoaches en het team studentenbegeleiding van Fontys. We noemen dat de begeleidingsketen. Bij iedere opleiding en ieder instituut willen we die keten versterken, bijvoorbeeld door mensen de mogelijkheid te bieden deel te nemen aan professionaliseringsactiviteiten. Een ander spoor zijn de studieverenigingen van Fontys. Ook voor hen is een rol weggelegd in de begeleidingsketen. Zij kunnen bij ons financiële ondersteuning aanvragen om activiteiten op het gebied van studentenwelzijn te organiseren, zoals het inhuren van een gastspreker die vertelt over studiestress of faalangst. Ook halen we bij studieverenigingen good practices op; andere studieverenigingen kunnen daar mogelijk weer hun voordeel mee doen.’

Anderhalve lijn
In feite bestaat de begeleidingsketen uit drie lijnen. Pieternel: ‘De eerste lijn wordt gevormd door de studentcoach van de student en het betrokken docententeam binnen de eigen opleiding. De tweede lijn zijn de opleiding overstijgende studentenvoorzieningen zoals de studentendecanen en de studentenpsychologen. Daar tussenin zit nog een laag die we de ‘anderhalve lijn’ noemen; het begeleidingsteam binnen de eigen opleiding. Een tussenlaag die niet bij iedere opleiding is ingericht. Deze drie lijnen vormen samen de basis van de begeleidingsketen. Aandacht voor deze keten – de rolverdeling, communicatie en professionalisering – is belangrijk; het maakt de hele begeleidingsketen sterker en komt het welzijn van de student ten goede.’

Rens hoopt dat het voor studenten normaal wordt om open te zijn over eventuele mentale problemen. ‘Het gaat om twee dingen. A: Je hoeft je er niet voor te schamen. B: Er is ondersteuning beschikbaar. Het is ook niet nodig om in paniek te raken als je je een dag of een aantal dagen niet lekker voelt. Dat hoort bij het leven en het lost niets op om vervelende gevoelens weg te drukken met alcohol of een partydrug. Integendeel, we weten dat drank en drugsgebruik slecht samengaan met een succesvol studieverloop.’

Veel gratis ondersteuning
Wat ook helpt, is het gevoel dat je erbij hoort. Hoe krijg je dat gevoel als je je af en toe een vreemde eend in de bijt voelt, bijvoorbeeld als je deel uitmaakt van de LHBTQ-gemeenschap of neurodivers bent (zoals autisme of adhd)? Pieternel: ‘Binnen Fontys hebben we meerdere communities voor bijzondere doelgroepen, waar studenten gelijkgestemden kunnen ontmoeten en ervaren dat ook zij erbij horen. Misschien weet niet iedereen van het bestaan daarvan, maar de studentcoaches weten dat wel. Zij zien het als het goed is ook als een student vaak afwezig is of zich terugtrekt en kunnen de student wijzen op het diverse hulpaanbod binnen Fontys.’

Sander: ‘Vergeet ook niet onze online zelfhulpmodules, naast al het andere hulpaanbod dat te vinden is op Fontys Helpt. Er zijn allerlei thema’s van alcohol- en drugsgebruik tot telefoon- en gameverslaving, stress, mantelzorg en rouwverwerking.’ Rens: ‘Laten we vooral met zijn allen benadrukken dat Fontys diverse vormen van ondersteuning kent en dat onze ondersteuning de student niets kost. Dat is een boodschap die vooral de studentcoaches goed moeten verkondigen, want zij zijn voor studenten het eerste aanspreekpunt.’

Auteur: Martin van Rooij

Reacties

De redactie keurt reacties voordat ze geplaatst worden. Dit doen wij alleen op werkdagen. Reacties die niet over de inhoud van het artikel gaan en kwetsend kunnen zijn voor (groepen) mensen, worden niet toegelaten op dit platform.