-
21 maart
- Talentgericht
‘Bèta Ritme hielp me de hulp te zoeken die ik nodig had’

Begeleiding voor studenten dóór studenten. Bij Fontys Engineering bieden ze op die manier hulp aan studenten die vastlopen. Bijvoorbeeld vanwege uitstelgedrag, moeite met plannen of vanwege sociaal-emotionele problemen. Zij worden een-op-een begeleid door studenten van de opleidingen Toegepaste Psychologie en HRM.
Tom, student Elektrotechniek, is een van hen. ‘Dankzij Bèta Ritme heb ik veel over mezelf geleerd.’
Het begon met uitstelgedrag, maar eindigde met een zoektocht naar zichzelf. Tom klopte bij studentenbegeleiding Bèta Ritme aan, net voordat het coronavirus uitbrak. ‘Ik haalde mijn studiepunten wel, maar wist dat ik meer uit mijn opleiding kon halen. Daarom nam ik via Bèta Ritme deel aan een plangroep.’
Naast een-op-een-begeleiding organiseert Bèta Ritme namelijk ook trainingen over onder andere plannen, uitstelgedrag, netwerken en solliciteren. ‘Niet veel later was daar corona en werd alles erger’, vertelt Tom. ‘De structuur van het naar school gaan ontbrak, ik worstelde met mezelf en ik haalde vakken niet.’
Dankbaar voor hulp
Tom meldde zich aan voor een-op-een-begeleiding. Hij ontwikkelde betere planvaardigheden en besprak met zijn coach waar hij tegenaan liep. Dat bleef hij de rest van zijn studie doen, de ene periode wat vaker dan de andere. Intussen wisselden die coaches - studenten dus - elkaar af.
‘Een van hen benadrukte dat ik echt meer hulp nodig had. Dankzij haar kwam ik uiteindelijk bij een psycholoog terecht. Daar kreeg ik de diagnoses ADD en ASS (autismespectrumstoornis) en de hulp die ik nodig had. Daar ben ik Bèta Ritme heel dankbaar voor.’
Focus op langstudeerders
Naar eigen zeggen is Tom nu een ‘vijfdejaars’-student, een langstudeerder dus. Om zijn diploma te ontvangen, moet hij nog enkele vakken en een stage afronden. ‘Nu gebruik ik Bèta Ritme als stok achter de deur, zodat ik niet verzuip in de vrije tijd die ik heb.’
Precies op studenten als Tom wil Bèta Ritme in 2024 de focus leggen: studenten die nog last hebben van corona en nu bijvoorbeeld langstudeerder zijn of sociaal-emotionele problemen hebben. Daarvoor gebruiken ze de NPO-gelden.
‘In coronatijd werd de vraag naar begeleiding veel groter en groeide Bèta Ritme dus ook. Studenten misten sociaal contact en raakten kwijt waarvoor ze het deden’, vertelt Jitske Cornielje, projectmanager van Bèta Ritme.
Het gevolg: meer studenten met studievertraging. ‘Zeker als ze nog maar een paar vakken moeten afronden, neigen ze naar fulltime werken of hebben ze andere prioriteiten. Sommigen hebben inmiddels al een gezin. Het is dus belangrijk dat die studenten gezien worden en de verbinding met school houden. Soms is er ook sprake van angst of schaamte. Dat proberen we dan weg te nemen. Want als we investeren in studentenwelzijn, wordt ook het studiesucces vergroot.’
Student en coach in dezelfde levensfase
Naast het bieden van begeleiding en trainingen doet Bèta Ritme ook onderzoek. ‘We hebben bij Fontys Engineering bijvoorbeeld veel studenten met een diagnose als ADHD of autisme. Die hebben soms moeite met soft skills, zoals vrienden maken, vragen stellen in de klas of samenwerken. En ook hun manier van leren kan verschillen. We onderzoeken hoe we de lessen inclusiever kunnen maken, zodat iedereen zich welkom voelt’, vertelt Fleur Uittenhout.
Zij was zelf een van de HRM-studenten die anderen begeleidden, maar werkt inmiddels als begeleider van de stagiairs bij Bèta Ritme. ‘Ik weet dus dat onze begeleiding werkt. Doordat de coach en coachee in dezelfde levensfase zitten, is de drempel heel laag en bouw je een vertrouwensband op. Het voelt veel minder zwaar dan naar een psycholoog gaan.’
Iedere student een coach
Voor Tom maakt de leeftijd van zijn coach niet veel uit. ‘Ik vind het belangrijker dat ze kennis hebben van psychologie en coaching. Dat hebben ze, waardoor ze me kunnen helpen bij het toepassen van handvatten die de psycholoog me geeft.’
Volgens hem zou iedere student – van welke opleiding dan ook – wel een coach kunnen gebruiken. ‘Steeds meer studies werken projectmatig, wat vraagt om beter plannen. En als je daar geen problemen mee hebt, dan is het alsnog fijn om een vast aanspreekpunt te hebben waar je altijd terecht kunt voor hulp.’
De projecten voor Bèta Ritme zijn deels bekostigd uit het NPO en deels uit de Kwaliteitsafspraken.