Studenten kiezen bewuster dankzij Sneak Preview Kalenders

Rosemarie Moonen (l) en Cindy Deetman.
Zo’n 35 procent van de Fontysstudenten kiest niet meteen de opleiding die bij hen past. Dat moest anders, vonden Cindy Deetman (projectleider Online Proefstuderen) en Rosemarie Moonen (consultant marketing). Daarom ontwikkelden ze de Sneak Preview Kalenders: een tool die bijdraagt aan een bewustere studiekeuze. Ze leggen uit waarom dit instrument door de coronacrisis nóg belangrijker werd.

De Sneak Preview Kalender is een schematische weergave van een gemiddelde studieweek op een specifieke Fontysopleiding. Elke kalender is op maat gemaakt, samen met de opleiding. Toekomstige studenten vinden er onder andere filmpjes die een indruk geven van het type student dat de opleiding volgt, oefenopdrachten en mini-colleges.

Cindy geeft nog meer voorbeelden: ‘Iemand die interesse heeft in de opleiding Journalistiek, kan appen met journalistiekstudenten. Daarnaast krijgen ze een taaltoets voorgeschoteld én zien ze welke studentenvereniging er daar actief is. Want ook dat hoort bij een studiekeuze.’

Nog een voorbeeld: iemand die meer wil weten over de opleiding Accountancy, krijgt de opdracht om de winst van een optreden van Guus Meeuwis te berekenen. ‘Vooral het zelf doen van opdrachten, zet aan tot diepte-oriëntatie en reflectie’, aldus Rosemarie. ‘Door de Sneak Preview Kalender maken studenten in spe op een grondige manier online kennis met de opleiding en het beroep én krijgen ze een beeld of de opleiding bij hen past.’

Consciëntieuze student

Natuurlijk kunnen studenten óók open dagen bezoeken, proefstuderen en gesprekken voeren met studenten die de opleiding al volgen. ‘Maar dan moet je wel een beetje een consciëntieuze student zijn’, verklaart Cindy. Een groot deel van de jongeren doorloopt die stappen niet, maar zoekt vooral online naar informatie. Vandaar dat de Sneak Preview Kalender werd ontwikkeld.

‘Die is overigens niet bedoeld om te werven, maar om te reflecteren’, maakt Rosemarie duidelijk. Want voor zowel Rosemarie als Cindy staat het belang van iedere student voorop, of ze nu voor Fontys of voor een andere onderwijsinstelling kiezen. ‘We gunnen jonge mensen een plek waar ze kunnen floreren en zich thuis kunnen voelen. Ons doel is dan ook om toekomstige studenten een bewuste studiekeuze te laten maken.’

Brainstormsessies

Per opleiding werden brainstormsessies georganiseerd, toegespitst op wat er nodig is voor een aankomend student om goed te kunnen reflecteren. ‘We bogen ons over de vraag: waarom vallen studenten uit?’, aldus Cindy. ‘En wat moeten ze meekrijgen ten aanzien van het beroepsbeeld? Samen met docenten en studenten zijn de kalenders samengesteld. Het is dus echt maatwerk.’

Veel kalenders waren al live toen de coronapandemie uitbrak. Toekomstig studenten konden zich tijdens lockdowns alléén nog maar online oriënteren op hun studie. De kalender kwam dus goed van pas, maar helaas stopte de samenwerking met de aanbieder die de interactieve online opdrachten geprogrammeerd had.

Cindy: ‘Om de kalenders werkend te houden, moesten alle interactieve opdrachten overgezet worden naar onze eigen CMS-omgeving. Dat kostte veel tijd, voor mij maar ook van allerlei collega’s zoals die van de diensten IT en Marketing en Communicatie. Voor die uren hebben we NPO-middelen gebruikt.’

Met die voorschotmiddelen heeft Fontys er óók voor kunnen zorgen dat het ‘vullen’ van de kalenders niet langer bij docenten lag. ‘Zij waren ten slotte met de extra taken bezig die de coronacrisis met zich meebracht’, vertelt Rosemarie. ‘Denk aan blended learning en extra studentcoaching.’

Minder uitval?

Inmiddels bestaan er 53 verschillende Sneak Preview Kalenders. Cindy: ‘We zijn echt trots op dit project. De reacties van studenten zijn heel positief.’ Ze geven aan dat de kalenders hebben bijgedragen aan het maken van een bewuste(re) studiekeuze. Hoeveel precies kunnen de ontwikkelaars niet zeggen.

‘Er wordt vaak gekozen voor een combinatie van studiekeuzeactiviteiten. Daarnaast weten we dat uitval van verschillende factoren afhangt. Denk aan het door studenten ervaren niveau van de opleiding na de studiestart én de persoonlijke omstandigheden. Wat we wel kunnen meten is de gemiddelde bezoekersduur van de kalenders. Toekomstige studenten blijven tien minuten langer op het platform dan op een gemiddelde webpagina met informatie over een opleiding. Dat is pure winst.’

Benieuwd naar alle kalenders? Klik dan hier.

Verhalenreeks NPO-gelden

  • 29 november
  • Talentgericht

‘Het taalprobleem is véél groter dan gedacht’

Mede door de coronajaren hebben studenten een achterstand in taal en lopen daardoor vast in hun studie. Wat Fontys daaraan kan en moet doen? Hen nóg beter ondersteunen, vinden Tineke Ausems en Nathalie Ruijssenaars. De NPO-gelden helpen daarbij.

Lees verder
  • 16 november
  • Talentgericht

‘De lesstof werd opeens behapbaar’

Ze misten, zeker tijdens de coronapandemie, nét even een stok achter de deur. Marleen Goossens en Jeremy Bos, vierdejaarsstudenten Fontys Sportkunde, liepen daardoor een jaar studievertraging op. Net als tientallen studiegenoten kregen zij hulp van Guido Hartman, een externe studiebegeleider.

Lees verder
  • 8 november
  • Talentgericht

Studentenwelzijn: 'Zet je antennes scherp en vraag door'

De meeste Fontysstudenten fietsen soepel door hun studietijd heen, maar dat geldt niet voor iedereen. Irma Jacobs, docent bij de Fontysopleiding Commerciële Economie, wil het studentenwelzijn verbeteren én beter op de kaart zetten bij collega’s.

Lees verder
  • 27 september
  • Talentgericht

Van diploma-uitreiking on tour tot een bonusmama

Corona lijkt al even geleden, maar het onderwijs merkt nog steeds de gevolgen ervan. Met de zogenoemde coronagelden bood én biedt de overheid hulp. 6 voorbeelden van hoe Fontys ze inzet.

Lees verder

Auteur: TextVast

Reacties

De redactie keurt reacties voordat ze geplaatst worden. Dit doen wij alleen op werkdagen. Reacties die niet over de inhoud van het artikel gaan en kwetsend kunnen zijn voor (groepen) mensen, worden niet toegelaten op dit platform.