‘Het taalprobleem is véél groter dan gedacht’

We kunnen niet zonder taal. Toch hebben behoorlijk wat studenten, mede door de coronajaren, een achterstand en lopen ze daardoor vast in hun studie. Wat Fontys daaraan kan en moet doen? Hen nóg beter ondersteunen, vinden Tineke Ausems en Nathalie Ruijssenaars. De NPO-gelden helpen daarbij.

‘Een jaar geleden stond er een groep studenten van de Lerarenopleiding Geschiedenis aan mijn bureau. “We lopen vast met onze schrijfopdrachten”, was hun boodschap.’ Aan het woord is Nathalie, onderwijsmanager bij het team Mens en Maatschappij van de Lerarenopleiding in Sittard.

Nathalie
Nathalie

‘Al snel bleek dat ze worstelden met de tekstopbouw en met spelling. Ik klopte bij de sectie Nederlands aan. Kunnen jullie niet wat workshops geven? Die begonnen te lachen: met alleen een aantal workshops red je het niet. Dat het een véél groter probleem is, werd toen wel duidelijk.’

Aansluiting vinden

Intussen kreeg Tineke Ausems diezelfde signalen van verschillende Fontysinstituten. Tineke is betrokken bij de ontwikkeling van het Fontysbrede talenbeleid. ‘Als student, maar ook daarna, heb je taal nodig om te kunnen overtuigen, enthousiasmeren en beargumenteren. Lukt dat niet, dan kan het onzeker maken. Daarbij komt dat deze studenten, zeker door de coronapandemie, sneller in een sociaal isolement terechtkomen. Het is moeilijker om aansluiting bij anderen te vinden en om de docent te benaderen met vragen.’

Boekenclub

Nathalie herkent dat bij de studenten van de Lerarenopleiding. ‘Voor hen geldt bijvoorbeeld dat zij de lesstof goed moeten overbrengen en contact met ouders hebben. Dan móet je taalvaardig zijn.’ Daarom ontstond met collega’s van verschillende lerarenopleidingen het idee om lerarenopleiders Nederlands in te zetten, waar studenten met taalvragen terecht kunnen.

Tineke
Tineke

‘Ook startten we bij de Lerarenopleiding Geschiedenis een boekenclub. Werken aan taal, bezig zijn met je vak én sociaal actief zijn dus.’ Deze initiatieven waren mogelijk dankzij de NPO-middelen.

Taalwerkplaats

Tineke waardeert die initiatieven. ‘Maar we moeten voorkomen dat iedereen op zijn eigen eiland het wiel opnieuw uitvindt.’

Daarom is zij groot voorstander van het inrichten van een overkoepelende taalwerkplaats. 'Een online omgeving waar alle Fontysstudenten met specifieke taalvragen contact hebben met taalexperts. Ze kunnen kiezen voor een taalspreekuur, cursus, workshop of lezing.’

Hiervoor worden nu de plannen gemaakt. Maar de taalexperts zitten in de tussentijd niet stil. ‘We verbinden de initiatiefnemers met elkaar om expertise, best practices en beschikbaarheid met elkaar te delen. Ook brengen we al die initiatieven samen op het taalportaal van Fontys. Daar kunnen onze onderwijsprofessionals terecht voor inspiratie en hulpbronnen bij het maken en uitvoeren van een goed talenbeleid.’

Verhalenreeks NPO-gelden

  • 16 november
  • Talentgericht

‘De lesstof werd opeens behapbaar’

Ze misten, zeker tijdens de coronapandemie, nét even een stok achter de deur. Marleen Goossens en Jeremy Bos, vierdejaarsstudenten Fontys Sportkunde, liepen daardoor een jaar studievertraging op. Net als tientallen studiegenoten kregen zij hulp van Guido Hartman, een externe studiebegeleider.

Lees verder
  • 8 november
  • Talentgericht

Studentenwelzijn: 'Zet je antennes scherp en vraag door'

De meeste Fontysstudenten fietsen soepel door hun studietijd heen, maar dat geldt niet voor iedereen. Irma Jacobs, docent bij de Fontysopleiding Commerciële Economie, wil het studentenwelzijn verbeteren én beter op de kaart zetten bij collega’s.

Lees verder
  • 27 september
  • Talentgericht

Van diploma-uitreiking on tour tot een bonusmama

Corona lijkt al even geleden, maar het onderwijs merkt nog steeds de gevolgen ervan. Met de zogenoemde coronagelden bood én biedt de overheid hulp. 6 voorbeelden van hoe Fontys ze inzet.

Lees verder


Auteur: TextVast

Reacties

De redactie keurt reacties voordat ze geplaatst worden. Dit doen wij alleen op werkdagen. Reacties die niet over de inhoud van het artikel gaan en kwetsend kunnen zijn voor (groepen) mensen, worden niet toegelaten op dit platform.