‘Als je weet waarvoor je het doet, wordt onderwijs leuker’

Madelon (l) Roosmarijn en student Aafke (r).

Fontys Paramedisch is al jaren bezig met onderwijsontwikkeling. Student Aafke Hogevonder weet niet beter dan dat ze op deze ‘nieuwe’ manier haar opleiding bij het instituut volgt. Vanaf het allereerste jaar heeft ze contact met cliënten en dat ziet ze als een groot voordeel. Samen met haar docent Roosmarijn Geerlings vertelt ze wat het haar oplevert en waarom de onderwijsontwikkelingen bij Paramedisch zo snel gaan.

Toen Aafke begon aan de studie Mens en Techniek - Orthopedische (Schoen)Technologie (één van de zes opleidingen van Fontys Paramedisch), wist ze niet goed wat ze kon verwachten. ‘Ik wist dat ik de combinatie tussen mens en techniek wel leuk vond. Dus ik dacht: ik probeer het gewoon.’ En het fijne vindt ze dat ze al vrij snel een goed beeld kreeg van de praktijk.

‘Al vanaf het eerste jaar voer je gesprekken met cliënten en doe je opdrachten voor het werkveld. We hebben bijvoorbeeld in ons gebouw een eigen behandelkamers en overleggen met andere zorgprofessionals. Ik wist al heel snel dat ik dit een leuk beroep vond.’

Toch vond ze de nieuwe manier van studeren ook wel wennen, vooral na ‘de met toetsen doordrenkte’ middelbare school. ‘Ik was gewend dat ik kon blokken om een toets te halen.’ Roosmarijn: ‘Maar dat is zweten, weten en vergeten.’

Meteen met cliënten werken

Haar docent is blij dat Aafke het zo ervaart. ‘Aafke weet waarvoor ze bepaalde dingen, bijvoorbeeld over de menselijke anatomie, moet leren. Ik had toen ik deze studie volgde veel kleine kennisvakken, dat was echt stampen en ik wist eigenlijk niet wat dat bijdroeg aan mijn latere baan. Pas toen ik wist waarvoor ik het deed, ging ik het veel leuker vinden.’

Naast dat de informatie dus beter beklijft, denkt ze dat het er ook aan bijdraagt dat minder studenten afhaken. ‘Als je pas tijdens je stage in het derde jaar met cliënten gaat werken en dat blijkt niet bij je te passen, dan is dat zonde van al die geïnvesteerde tijd.’

Paramedisch als voorloper

Dat het onderwijs binnen Fontys Paramedisch zich in een razend tempo ontwikkelt, is volgens Roosmarijn te verklaren. ‘Dat heeft ermee te maken dat de werkomgeving waarvoor wij opleiden snel in ontwikkeling is. Door de vergrijzing zien we dat er meer cliënten komen en minder (zorg)professionals. Daarom is innovatie binnen deze beroepsgroep van groot belang. Dat vraagt vervolgens om andere vaardigheden van professionals en dat heeft impact op hoe we onze studenten hier opleiden.’

Zijn er naast tops ook tips te benoemen? ‘Het is hoe dan ook een enorme verandering. Studenten krijgen minder toetsen en leggen zaken vast in hun portfolio. Ze moeten vaker en actiever om feedback vragen en wij als docenten effectieve feedback geven. Studenten krijgen meer vrijheid om het op hun manier te doen, maar we bewaken wel dat we dezelfde lat hanteren voor iedereen.’

Docenten en samenwerkingspartners staan meer naast de studenten. En dat is wennen, vertelt Roosmarijn. ‘We zijn daarom veel met elkaar in gesprek over het integreren van het praktijkleren, de manier van beoordelen en de samenwerking met het werkveld. We ontwikkelen daarin voortdurend door. Ik heb er alle vertrouwen in dat we daar de komende jaren samen een modus in vinden.’

Feedback studenten

Onderwijsontwikkeling is volgens de twee een kwestie van samen pionieren. Aafke: ‘Onze opleiding is heel hecht en wij kunnen als studenten alles zeggen tegen docenten. Je merkt dat onze feedback écht wordt meegenomen. Ik merk dat er nu, in het tweede jaar, al veel meer duidelijkheid in het onderwijs zit.’

Madelon Pijnenburg, links op de foto, is adjunct-directeur bij Fontys Paramedisch en ook nauw betrokken bij de onderwijsontwikkeling van het instituut.

Lees meer

  • 5 maart

Hoe Fontys kijkt naar Talentgericht onderwijs

Fontys biedt Talentgericht onderwijs aan. Waarom doen wij dit? Hoe zie je het terug in ons onderwijs? En welke afspraken hebben we samen gemaakt? Lees er meer over in dit bericht.

Lees verder
  • 19 september
  • Talentgericht
  • Talentgericht onderwijs

Studenten laten waardevol onderzoek na aan ziekenhuis

In het Jeroen Boschziekenhuis leren en onderzoeken studenten van Fontys Paramedisch samen met het werkveld. Wat is daarvan de winst? En hoe gaat dat met de Leeruitkomsten?

Lees verder

Auteur: TextVast

Reacties

De redactie keurt reacties voordat ze geplaatst worden. Dit doen wij alleen op werkdagen. Reacties die niet over de inhoud van het artikel gaan en kwetsend kunnen zijn voor (groepen) mensen, worden niet toegelaten op dit platform.