-
19 september
- Talentgericht
-
Talentgericht onderwijs
Studenten laten waardevol onderzoek na aan ziekenhuis
![](/upload_mm/b/5/e/cid259193_1695133174898_Headerfoto%20ziekenhuis%202_740x422.jpg)
Bij het onderdeel Beeldvormende Technieken van het Jeroen Bosch Ziekenhuis in ’s-Hertogenbosch leren elk jaar rond de tien Fontysstudenten de kneepjes van het vak: röntgenfoto’s, echo’s en mammografieën maken bijvoorbeeld.
Twee van die studenten zijn Yara Bouwens en Eline Lange, die net de duale opleiding van Medisch Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken (MBRT) hebben afgerond. Behalve meewerken en het vak leren, hebben ze er ook onderzoek gedaan. En dat pakte goed uit, zeggen Inge Palinckx en Marije Fabrie, die vanuit het ziekenhuis de studenten begeleiden.
Tumoren preciezer meten
Yara zorgde met haar onderzoek voor verbeterpunten bij het scannen van de lymfeklieren op tumoren. Dat gebeurt via een zogenoemde PSMA-PET/CT-scan op de nucleaire afdeling. Uit haar onderzoek blijkt dat het preciezer kan, waardoor de grootte van tumoren beter in beeld komt. Het gaat om millimeters, maar het is belangrijk, want het heeft gevolgen voor het behandelplan. Haar onderzoek onderbouwt het voornemen van het ziekenhuis om een nieuwe machine aan te schaffen.
Eline onderzocht of het protocol voor het vaststellen van borstkanker goed werkt. Kloppen de stappen die de artsen volgens de normen nemen? Is het voldoende voorspellend voor het uiteindelijke ziekteverloop van patiënten? Ook belangrijk onderzoek, want onnodige puncties en of behandeling komen “kwaliteit van onderzoek” niet ten goede en zijn belastend voor een patiënt. Haar onderzoek bevestigt dat het protocol goed werkt.
Kruisbestuiving op de werkvloer
Waardevol onderzoek dus, maar hoe zit het met de kruisbestuiving in het dagelijks werk? Nemen de professionals de input van de studenten serieus? Zeker wel, zegt opleidingscoördinator Marije Fabrie, maar het gaat niet vanzelf. ‘Het is belangrijk dat wij daarvoor de juiste cultuur scheppen. Een cultuur waarin wij van elkaar willen leren en vragen durven stellen en kritisch denken.’
‘Wij leren veel van de professionals, maar hebben zelf weer nieuwe theoretische en ook technische kennis. Onze kennis is up-to-date’, zegt Eline. ‘De professional op de werkvloer is gewend een bepaalde procedure al jarenlang hetzelfde uit voeren en wij stellen daar dan vragen bij. Dat opent de ogen’, vertelt Eline. Yara: ‘Het is voor hen een automatisme geworden.’
Inge Palinckx, die voor een dag per week de studenten begeleidt: ‘Studenten vragen zich bijvoorbeeld af waarom een foto van een scan niet helemaal scherp is en gaan dan sneller op zoek naar de oorzaak ervan. De software is veranderd door de jaren heen; er is veel meer mogelijk. Je kunt met digitale systemen de beeldkwaliteit veel meer corrigeren dan vroeger.’
Persoonlijke ontwikkeling
Door het leren in de praktijk maakten de studenten een enorme ontwikkeling door. Yara: ‘Mijn zelfvertrouwen is toegenomen en ook op sociaal vlak ben ik enorm gegroeid.’ Eline: ‘We waren verantwoordelijk voor ons eigen leerproces en dat was niet altijd makkelijk. We hebben ook veel van elkaar, studenten onderling, geleerd.’
Beide studenten werken inmiddels als medewerker bij de afdeling Radiologie van het Jeroen Bosch Ziekenhuis in ’s-Hertogenbosch.