Zij bouwden aan compleet nieuw CE: ‘Geef student het vertrouwen’

Marcel Schenkeveld en Yvette Smit: 'Alles ging op zijn kop.'

Wat is het belangrijkste als je onderwijs écht wil veranderen? Het enthousiasme waarmee Marcel Schenkeveld en Yvette Smit, verbonden aan de opleiding Commerciële Economie, deze vraag beantwoorden, is aanstekelijk. Zes jaar geleden stonden ze mede aan de basis van een compleet nieuw ontworpen opleiding: Fontys CE. Ze delen hun gedeelde lessen.

Wat is het belangrijkste als je onderwijs écht wil veranderen? Het enthousiasme waarmee Marcel Schenkeveld en Yvette Smit, verbonden aan de opleiding Commerciële Economie, deze vraag beantwoorden, is aanstekelijk. Zes jaar geleden stonden ze mede aan de basis van een compleet nieuw ontworpen opleiding: Fontys CE. Ze delen hun gedeelde lessen.

Marcel werkte al eens in het onderwijs, maakte de stap naar het bedrijfsleven, keerde weer terug naar de basis en schrok van wat hij aantrof. ‘Tot mijn verbazing zag ik dat er na een kwart eeuw eigenlijk bijna niks in het onderwijs veranderd was’, zegt hij. ‘Ik zag, niet bij Fontys overigens, een leraar die met een overheadprojector het huiswerk besprak, een nieuw hoofdstuk uitlegde en weer huiswerk gaf. Lekker makkelijk, maar zo wilde ik niet meer werken.’

Collega Yvette Smit was een van de mensen die, net zoals Marcel, de vraag kregen om een nieuwe, brede opleiding Commerciële Economie op te zetten. ‘Een geweldige kans natuurlijk’, reageert Yvette. ‘We gingen met een super enthousiast team van vijf mensen aan de slag. Op weg naar een nieuwe onderwijsvisie en een nieuwe werkwijze. Alles ging op zijn kop.’

Ruimte om fouten te maken

‘Ik merkte dat er wel gemopperd werd op studenten’, zo begint Marcel het verhaal over de visie onder de nieuwe opleiding. ‘Ze tonen geen eigenaarschap, nemen geen verantwoording, ze komen niet in beweging. Of dat klopte? Ja, in zekere zin wel. Alleen lag dat niet aan de studenten, maar vooral aan de inrichting van het onderwijs.’

Studenten moeten de ruimte voelen om dingen te proberen, om fouten te maken, vindt Marcel. ‘Wij gaven de studenten vanaf de start het vertrouwen. We gingen en gaan uit van het positieve. Probeer, experimenteer, werk samen, maak fouten, leer met elkaar én met ons. Die sfeer, die houding, daar groeien studenten van.’

Bijsturen hoort erbij

Bij de start van de nieuwe opleiding was nog niets in beton gegoten. Ook het team kreeg de mogelijkheid om fouten te maken. Yvette: ‘We hadden veel gelezen en wetenschappelijke stukken bestudeerd. Maar het is best lastig om zo’n visie direct te vertalen naar de praktijk.’

‘We spraken ook met elkaar af dat we werkten aan een versie 1.0. Bijsturen hoort er dan bij. En extra mooi was het dat we dat samen met de studenten en ook met het bedrijfsleven deden. Zij waren vanaf het begin betrokken bij het ontwerp van de opleiding.’

Echte opdrachten voor echte bedrijven
Grootste verandering in de opleiding ten opzichte van het traditionele onderwijs, is dat studenten vanaf de start werken aan échte opdrachten voor échte bedrijven. De docent wordt coach. Hij of zij begeleidt de student in diens persoonlijke en professionele groei.

‘Natuurlijk is het wennen voor de docent’, zegt Marcel. ‘Er is veel meer sprake van een open cultuur. Je hebt beter zicht op de individuele student. Waar loopt die tegenaan, lukt het om de theorie toe te passen in de praktijk? Je helpt ze om meer zelfregulerend te worden, je helpt studenten om te groeien en ontwikkelen. Maar steeds vanuit het vertrouwen. Dat mensbeeld is een belangrijke basis.’

De basis is gelegd

Na zes jaar staat er een opleiding waar Yvette en Marcel en de rest van de teamleden trots op zijn. Ze hebben leren loslaten, hebben de oude systematiek vervangen en ze hebben een veranderingsproces doorgemaakt op basis van onderling vertrouwen. Maar hoe nu verder? Is de opleiding nu af?

Marcel lacht. ‘Het zou heel raar zijn als we nu dit model zouden koesteren en achterover zouden leunen. We moeten door. De wereld is in beweging. Kijk eens naar AI. Dat gaat een enorme impact hebben op ons leven. En dus ook op ons onderwijs.’ Klopt, zegt Yvette, ‘maar ik denk wel dat deze aanpak voldoende flexibiliteit en ruimte biedt om in te spelen op die veranderende werkelijkheid. Die basis hebben we wel gelegd, volgens mij.

Lees meer

  • 5 maart

Hoe Fontys kijkt naar Talentgericht onderwijs

Fontys biedt Talentgericht onderwijs aan. Waarom doen wij dit? Hoe zie je het terug in ons onderwijs? En welke afspraken hebben we samen gemaakt? Lees er meer over in dit bericht.

Lees verder

Auteur: TextVast

Reacties

De redactie keurt reacties voordat ze geplaatst worden. Dit doen wij alleen op werkdagen. Reacties die niet over de inhoud van het artikel gaan en kwetsend kunnen zijn voor (groepen) mensen, worden niet toegelaten op dit platform.