Fontys werkt steeds meer samen met het werkveld. Docenten, professionals uit het werkveld en studenten werken, leren en onderzoeken daarbij samen in een hybride leeromgeving. Voor een succesvolle samenwerking is een sleutelrol weggelegd voor ‘bruggenbouwers’, uit zowel het onderwijs als het werkveld. Om verder te kunnen ontwikkelen in deze rol, biedt Fontys een ontwikkeltraject aan voor bruggenbouwers.
Wat houdt de rol van bruggenbouwer in? Daarover werd 21 april gediscussieerd tijdens het Fontys bruggenbouwersdebat, dat werd gehouden als sluitstuk van twee eerdere succesvolle ontwikkeltrajecten (najaar 2021- voorjaar 2022). Er werd besproken welke instituten al volop inzetten op de samenwerking met beroepspraktijk of het bedrijfsleven. Ook was er aandacht voor de behoefte aan bewustwording over de rol van bruggenbouwer, die enorm aan het groeien is. Bruggenbouwers legden diverse stellingen voor aan een panel en aan het publiek om zo tot aanbevelingen te komen voor Fontysbeleid, onderzoek en uitvoering.
It takes two to Tango
Tijdens de ontwikkeltrajecten presenteerden deelnemers stellingen aan elkaar zoals: It takes two to tango. Daarbij staat "two" voor het hoger onderwijs en de beroepspraktijk, die beide uit hun comfortzone stappen om samen te leren en werken binnen hybride leeromgevingen. Maar ook: "Waarom een brug aanleggen als er al een weg is"’.
De deelnemers ontmoetten elkaar tijdens het traject in vijf bijeenkomsten om zich samen verder te ontwikkelen in de rol van bruggenbouwer. Tijdens de laatste bijeenkomst ging de groep in gesprek met Miranda Snoeren (lector Professionele Werkplaatsen), Ellen Koop (onderzoeker lectoraat Dynamische Talentinterventies), Rens Gresnicht (programmamanager Hybride Leeromgevingen) en Sofie Moresi (programmaleider Docentprofessionalisering) over het toekomstige beleid voor deze belangrijke rol.
Ook deelnemen aan een ontwikkeltraject voor bruggenbouwers?
Herken jij je in de rol van de bruggenbouwer of word jij enthousiast van dit ontwikkeltraject en wil je meer weten over het bruggenbouwerstraject? Bekijk de mogelijkheden onder dit artikel.
Dit ontwikkeltraject is een samenwerking vanuit programma’s Docentprofessionalisering en Hybride Leeromgevingen, en het Lectoraat Professionele Werkplaatsen.
Auteur: Marieke van de Laar