Curatief en preventief begeleiden met leerstrategieën

Het doel van deze training is coaches handvatten geven om in kaart te kunnen brengen in hoeverre studenten de leerstrategieën beheersen en inzetten en hoe zij op basis van deze informatie studenten curatief kunnen begeleiden om ze weer op de goede weg te krijgen.
Eindhoven
Duur
5 bijeenkomsten
Startdatum
05 september

Klaar voor de volgende stap?

Meld je meteen aan en start met je nieuwe ontwikkeling

Voor wie?

Docenten | Studentcoaches

Om je te ontwikkelen naar de Fontysrol(len):
Coach

Omschrijving

Binnen studentcoaching worden steeds meer ondersteuningsvragen door de student gesteld, gericht op ‘Hoe kan ik beter leren, rekening houdend met mijn persoonlijke omstandigheden’ of ‘Hoe kan ik mijn eigen leren beter of anders organiseren?’ Of “Hoe kan ik de leerstof beter onthouden?’ of ‘Hoe kan ik mezelf beter motiveren tijdens het leren of tijdens mijn studie?

Voor studiecoaches en andere begeleiders binnen het onderwijs is het ons gelukt om een mooie training vorm te geven om nog beter te kunnen inspelen op deze ondersteuningsvragen gericht op de 14 leerstrategieën in samenwerking met ‘strategie voor leren en Fontys Welzijnslab’.

De onderwerpen die tijdens deze training aan bod komen zijn:

• De veertien leerstrategieën, de ontwikkeling van het brein en zelfregulerend leren, gecombineerd met executieve functies.
  • Het in kaart brengen van de mate van beheersing van leerstrategieën door studenten (en docenten).
  • Het leren aanbieden van strategie instructie/ coaching op leerstrategieën gerelateerd aan de opdrachten die de studenten verwacht worden uit te voeren.
  • Het aanbrengen van structuur in de procesondersteuning van studenten (trainer/coach).
  • Kennismaken met de werking van de NVEL (Nederlandse Vragenlijst Effectieve Leerstrategieën) en het online platform zelfregulerend leren voor studenten.
  • Het verkrijgen van inzicht in hoe ook andere docenten hierin meegenomen kunnen worden.
  • Het ontwikkelen van een begeleidingstraject voor één of meerdere studenten.

De clusters waar de leerstrategieën in onderverdeeld worden, zijn:

• Metacognitieve kennis
  • Metacognitieve vaardigheden
  • Cognitieve vaardigheden
  • Organisatie vaardigheden
  • Motivatie

Voor iedere coach, die regelmatig ondersteuningsvragen in bovenstaande clusters krijgt, is dit wellicht een waardevolle training.

Willen jullie onderstaande data vrijhouden in je agenda en bij ‘inzetuitdagingen’ een gesprek plannen met je onderwijsmanager?

De training wordt gegeven worden aan maximaal twintig coaches die veelal ook docentfuncties vervullen. Om direct inhoudelijk aan de slag te kunnen, wordt ervan uitgegaan dat deze docenten/ coaches allen het boek ‘Effectiever studeren, leerstrategieën voor het hoger onderwijs’ gelezen hebben (Effectiever studeren (oclc.org)).
De training wordt gegeven worden door twee trainers van ‘strategie voor leren’.

Deelname aan deze training is gratis. Het wordt volledig vergoed vanuit Fontys Welzijnslab. Gezien de gekozen opzet, onderdelen en werkvormen, verwachten we wel dat je na aanmelding aanwezig bent op alle dagen.

Data en tijden:

• 5 september (hele dag inclusief lunch)
  • 10 oktober (9.00u-12.00u)
  • 28 november (9.00u-12.00u)
  • 9 januari (9.00u-12.00u)
  • 27 februari (9.00u-12.00u)

Mocht je zelf niet kunnen, maar het wel zinvol vinden om het binnen je instituut onder de aandacht te brengen, stuur het dan vooral door naar je collega's!

Meer info

Riny Bovy-Ortmans