Coachen op autonomie
- Locatie
- Eindhoven
- Duur
- 4 bijeenkomsten
- Startdatum
- 03 oktober
- Locatie
- Eindhoven
- Duur
- 4 bijeenkomsten
- Startdatum
- 17 februari
Voor wie?
Fontysprofessionals
| Studentcoaches
Om je te ontwikkelen naar de Fontysrol(len):
Coach
Omschrijving
Let op: aanmelden gaat via een e-mail naar Imke Wanrooij (trainer) via imke@ta-academie.nl.
Mocht je interesse hebben in deelname maar niet beschikbaar zijn op de trainingsdata, neem dan contact op met Imke om andere mogelijkheden te bespreken.
Deze training draagt bij aan het ontwikkelen en verbeteren van jouw communicatie- en coachingsvaardigheden op dit vlak en maakt hierbij gebruik van concepten uit de Transactionele Analyse (TA). Tijdens de trainingen wordt enerzijds ingezet op het vergaren van meer kennis over de TA en anderzijds het ervaren van de TA aan de hand van eigen ingebrachte casuïstiek.
Het overall doel van deze training is dat het bijdraagt aan de kwaliteit van onderwijs voor studenten. Met behulp van nieuwe inzichten en ervaringen wordt gewerkt aan het verbeteren van het contact, de communicatie en de relatie tussen student en professional. En uiteindelijk is de kwaliteit van de relatie de sleutel tot succes!
Korte achtergrond
De Transactionele Analyse leent zich bij uitstek voor het onderwijs. Het doel van de TA is namelijk om autonomie te ontwikkelen bij mensen van alle leeftijden. Deze theorie over persoonlijkheid, communicatie en verandering biedt krachtige modellen om de eigen autonomie en verantwoordelijkheid van mensen (verder) te ontwikkelen. TA sluit daarmee goed aan bij de rol van docenten waarbij ze coachend inzetten op het vergroten van eigenaarschap en autonomie van studenten. TA biedt de taal om daarover te praten, dit te beschrijven, te begrijpen, te doorgronden en waar wenselijk te veranderen.
Data en tijden
Er worden twee trainingen aangeboden in studiejaar 2024/2025.
Het is alleen mogelijk om aan één van de twee trainingen deel te nemen!
Training met startdatum 3 oktober 2024, steeds van 9.30 tot 16.30 uur:
- Donderdag 3 oktober 2024
- Donderdag 7 november 2024
- Donderdag 19 december 2024
- Donderdag 16 januari 2024
Training met startdatum 17 februari 2025, steeds van 9.30 tot 16.30 uur:
- Maandag 17 februari 2025
- Maandag 17 maart 2025
- Maandag 14 april 2025
- Maandag 19 mei 2025
Locatie: Rachelsmolen Eindhoven, gebouw R5 in ruimte 1.05.
Programma
In grote lijnen bestaat het programma uit de volgende onderdelen:
- Afstemmen van de wederzijdse verwachtingen en leerbehoeftes en het opstellen van persoonlijke leercontracten als basis voor het ontwikkel- en leerproces van de deelnemer. Concepten: contact, kennismaken, contract en concracteren op basis van gelijkwaardigheid.
- Inzicht in je rol in communicatie en coaching in contact met studenten, oefenen met nieuwe opties om je handelingsrepertoire uit te breiden. Concepten: egotoestanden, transacties en opties.
- Inzicht in niet effectieve, zich herhalende patronen, opties om deze te doorbreken. Concepten: dramadriehoek, winnaarsdriehoek, basisposities.
- Onderzoeken van jouw biografisch perspectief en effect daarvan op je kwaliteit en effectiviteit in het hier en nu. Concepten: script, autonomie, permissies en herbesluiten.
- Inzicht in de wijze waarop je omgaat met erkenning, waardering en feedback. Concepten: strooks, begeleidingsdriehoek.
- Persoonlijke reflectie op basis van je leercontract. Wat heeft bijgedragen aan jouw identiteit als docent of coach voor de studenten van Fontys? Concepten: autonomie, professionele identiteit, integrerende volwassene.
Aanbevolen literatuur: Sturen op autonomie. Brand, van den A. (2019). Nederland, Uitgeest: Centrum Pedagogisch Contact.
Trainer: Imke van Wanrooij. Zij is jarenlang docent geweest bij Fontys Pedagogiek en nu als teamcoach verbonden aan Dienst P&O. Zij is zich sinds 2018 aan het specialiseren in Transactionele Analyse en is inmiddels bezig met de afronding van haar CTA-traject (de internationale certificering in TA). Vanaf studiejaar 2023/2024 wordt de de training aangeboden onder de vlag van TA academie.
Ervaringen van collega's in studiejaar 2022/2023
'Inzicht in jezelf zorgt voor anders (of bewust) omgaan met studenten en collega's waardoor er andere uitkomsten kunnen ontstaan. Wat mij betreft mag dit voor iedereen een continu leerproces zijn.'
'Het was een ontzettend leerzaam traject dat me heeft geholpen in mijn ontwikkeling als coach.'
'Ik zou er voor willen pleiten dat alle docenten en sowieso studentcoaches deze training moeten krijgen. Een enorme boost voor je vaardigheden in hoe je je in begeleiding hoort te gedragen.'
'Absolute aanrader: de trainer is deskundig en kan deelnemers op een constructieve manier stimuleren tot leren en zich bloot te geven. Wat voor mij een sleutel tot een succesvolle training is. De onderliggende theorie is voor alle situaties van toepassing en relevant.'
Netwerk Autonomie ondersteuning
Wist je dat er binnen Fontys ook een netwerk Autonomie ondersteuning is waar je je bij kunt aansluiten? In dit netwerk delen we ervaringen, doen we onderzoek en voeren we experimenten uit. De vraag die binnen het netwerk centraal staat is: hoe zorg je er als docent voor dat de student een steeds grotere mate van invloed krijgt op wat hij doet, leert en hoe hij leert?
Meer info
Imke van Wanrooij
imke@ta-academie.nl
Kosten: € 995,00
Georganiseerd door: Dienst Studentenvoorzieningen