Coachen met ACT (Acceptatie en Commitment Training)

Kwaliteitscheck
Coachen met ACT biedt docenten de kans om te coachen en te begeleiden vanuit een wetenschappelijke onderbouwde en effectief bewezen methode. ACT legt nadruk op eigenaarschap en regie van het eigen leven.
21 november
13 februari
08 mei

Klaar voor de volgende stap?

Meld je meteen aan en start met je nieuwe ontwikkeling

Voor wie?

Docenten

Om je te ontwikkelen naar de Fontysrol(len):
Coach

Omschrijving

Ben je momenteel actief als coach, docent of studieloopbaanbegeleider en speel je een rol in het begeleiden van studenten? Wil je jouw vaardigheden ontwikkelen zodat niet alleen de veerkracht van je studenten groeit, maar ook die van jezelf? Ben je klaar om samen met andere onderwijsprofessionals praktisch aan de slag te gaan?

Dan biedt Coachen met ACT dé kans om te coachen en te begeleiden op basis van een wetenschappelijk onderbouwde en bewezen effectieve methode. ACT, ofwel Acceptatie and Commitment Training, staat centraal in deze ervaringsgerichte training en legt de focus op eigenaarschap en ervaren van regie over je eigen leven.

Tijdens deze training krijg je niet alleen uitleg en toepassing van de ACT-theorie, maar krijg je ook inzicht in je eigen mentale vaardigheden en vergroot je jouw mentale flexibiliteit. Dit stelt je in staat om de mentale (in)flexibiliteit bij studenten te herkennen en specifieke coaching methoden toe te passen die hun mentale vaardigheden versterken.

Na afloop van de training heb je niet alleen inzicht in je eigen gedrag en wat jij als coach waardevol vindt, maar beschik je ook over concrete tools en oefeningen om ACT toe te passen bij de studenten die jij begeleidt.

Inhoud

Ontdek de kracht van ACT: krijg diepgaand inzicht in je persoonlijke waarden als coach en leer veerkrachtig omgaan met de uitdagingen die bij je coachrol naar voren kunnen komen. ACT leert je om lastige ervaringen niet te vermijden, maar actief aan te pakken, waardoor je psychologisch flexibeler wordt. Met praktische tools, humor en ervaringsgerichte oefeningen maken we ACT toegankelijk. Onze training bestaat uit 5 dagdelen van 3 uur, waarbij we werken met literatuur, oefeningen en filmpjes. Het is een actief leerproces dat je zelf doorloopt en vervolgens toepast in je rol als coach/docent. Tussen de sessies is er tijd voor oefening en reflectie, waardoor je in totaal ongeveer 30 uur investeert in je persoonlijke en professionele groei.

Resultaat

Als coach ben jij je eigen instrument, en inzicht in je eigen gedrag maakt je een krachtigere professional. Na afloop van deze ervaringsgerichte training:

• Ontdek je welke waarden voor jou als coach essentieel zijn en hoe je deze omzet naar coachend gedrag richting studenten. Je herkent je eigen valkuilen en leert hier effectief mee om te gaan.
  • Word je als professional veerkrachtiger in je rol als coach en fungeer je als rolmodel voor studenten.
  • Breid je je coaching vaardigheden uit met concrete tools en oefeningen om toe te passen bij de studenten die jij begeleidt.
  • Besteed je als coach niet alleen aandacht aan de professionele ontwikkeling van de student, maar ook de persoonlijke groei van de student.
  • Ontvang je praktische handvatten voor het begeleiden van studenten in deze levensfase vol uitdagingen op het gebied van studie, werk en sociale contacten.
  • Bouw je een netwerk op met andere Fontys professionals die zich in dezelfde coachende rol bevinden.

Bovendien krijg je toegang tot een uitgebreid naslagwerk en een online leerplatform, dat ook na afloop van de training beschikbaar blijft.

Klaar om jouw impact te vergroten en jezelf én je studenten te laten groeien? Schrijf je dan in voor Coachen met ACT.

Workshops

In het studiejaar ’24-’25 wordt er op 2-3 momenten een verdiepende workshop aangeboden. Hieraan kun je deelnemen als je de training Coachen met ACT hebt afgerond. Tip: verwerk ook de workshops in je aanvraag tot professionalisering. Schrijf je meteen in voor zowel de training als de workshops.
Voor meer informatie zie Oefenen met ACT (fontys.nl)

Recensies

ACT heeft mij geholpen om me nog meer bewust te zijn van mijn eigen gedachtes in bepaalde situaties. Het helpt me om nog beter te kunnen reflecteren op mijn gevoelens, gedachtes en handelen.
Daarnaast merk ik in mijn coaching dat ik steeds vaker waarden hierin betrek. Ik bevraag mijn supervisie-studenten of eerstejaars welke waarden in bepaalde situaties die hen raken centraal staan. Ook probeer ik hun waarden zichtbaar te maken binnen de samenwerking en waar dit dus soms kan botsen. Ik vond het een erg waardevolle training die ik iedereen zou aanraden!

Karlijn van der Tuuk, coach Fontys Pedagogiek

Bij ACT leerde ik vooral welke processen er spelen in het maken van keuzes en bij het jezelf weghouden van je doelen. De nuances hierin, hoe deze processen in je hoofd werken en welke grote invloed je daar zelf op hebt, levert inzichten op die via de aangereikte concrete werkvormen ook heel goed toepasbaar zijn in het coachen en begeleiden van studenten.

Esther Somers, docent Kind & educatie/Fontys Pabo

Aanvullende informatie

Trainers/Begeleiders

Deze training wordt verzorgd door ervaren Fontys docenten: Marleen de Vries en Aafke Baars-Seebregts. Marleen is orthopedagoog en schrijfster van het boek 'Als opvoeden niet vanzelf gaat'. Bij Fontys Pedagogiek (FP) begeleidt ze studenten vanuit haar rol als studieadviseur. Aafke is psycholoog en coach bij FP. FP is sinds september 2021 met een nieuw curriculum gestart o.a. gebaseerd op de principes van HILL. Door haar recente switch van docent naar coach en haar zeer ruime didactische ervaring is Aafke in staat zich zeer goed in te leven in de rol van coach in het huidige onderwijs.

Data en tijden

De trainingen zijn op donderdagochtend, van 9.30 - 12.30 uur op locatie Stappegoor in Tilburg.

Training met startdatum 21 november 2024:

• 21 november 2024
      • 5 december 2024