Versterk de student met levensvaardigheden

Sprekers plenaire gedeelte v.l.n.r.: Arian Steenbruggen (cvb), Brechje Schouten (dienst Onderwijs en Onderzoek) en Evelyne Meens (lectoraat Leren Floreren)
Om het studiesucces van studenten te vergroten werkt Fontys hard aan de beweging naar talentgericht onderwijs. Daarin is, naast het opbouwen van kennis, ook de ontwikkeling van levensvaardigheden belangrijk. Tijdens het congres ‘Versterk de Student’ op 17 november stelde lector Evelyne Meens tijdens haar keynote de vraag: ‘Welke levensvaardigheid acht je belangrijk voor studenten?’ Vanuit heel Nederland waren onderwijscollega’s vanuit het vo, mbo, en ho aanwezig om kennis te delen met als gemene deler: het versterken van de student. 

In onze constant bewegende samenleving worden vaardigheden als zelfregie, autonomie en wendbaarheid steeds belangrijker. Onze studenten hebben deze vaardigheden nodig om de juiste keuzes te maken op de juiste momenten, zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen als beroepsprofessional en als mens. Deze vaardigheden zijn daarom een belangrijk onderdeel van talentgericht onderwijs.

Het lectoraat ‘Leren Floreren’ van Evelyne Meens, een samenwerking van Fontys HRM en Toegepaste Psychologie en de dienst Studentenvoorzieningen, sluit met zijn ambitie aan op deze bredere beweging binnen Fontys. Het doel is om toekomstige professionals tijdens hun studieloopbaan meer eigen regie te laten verwerven door te werken aan bewustwording en de ontwikkeling van een uitgebreider handelingsrepertoire om te leren floreren in studie, werk en leven. Na de inspirerende keynote van Evelyne, hadden de deelnemers de keuze om twee van de negen workshops te volgen. Hieronder wordt de inhoud van drie van deze workshops uitgelicht.   

Brede vaardigheden

Het belang van het ontwikkelen van brede vaardigheden werd ook in de gelijknamige workshop van Linette Bossen (TU Delft) en Brechje Schouten (Fontys dienst Onderwijs en Onderzoek) onderschreven. Linette en Brechje zijn samen met andere collega’s uit het onderwijsonderdeel van een landelijk netwerk brede vaardigheden. Waar onderwijs historisch gezien focust op kwalificatie, is de tendens binnen het netwerk dat brede vaardigheden in drie dimensies opgedaan moeten worden (naar het model van Gert Biesta).

Naast vaardigheden rondom kwalificatie (kennis en skills), moet ook aandacht besteed worden aan vaardigheden op het gebied van socialisatie (normen en waarden) en subjectificatie (motivatie en passie). Om op die manier de student wendbaar en veerkrachtiger te maken ter voorbereiding van deze veranderende maatschappij. 

Versterken loopbaanontwikkelingen studenten met ASS

Naast alle vaardigheden die je opdoet tijdens je studie, benadrukt Lars Veerhoff (docent onderzoeker, Fontys ICT) het belang van loopbaanvoorbereiding bij studenten. Tijdens zijn workshop Ontdek de wereld van loopbanen door een neurodiverse bril ging hij met onderwijscollega’s in gesprek vanuit zijn ervaringen opgedaan in de Career Fitness Journey, het ondersteuningsprogramma Career Jumpstart voor studenten met afstand tot arbeidsmarkt en zijn promotieonderzoek naar de loopbaanontwikkeling van studenten met ASS. Met zijn werk hoopt hij de school-werk transitie voor deze studenten soepeler te laten verlopen. 

Jezelf versterken met bokscoaching

Ook was er ruimte voor de deelnemers om zich te verdiepen in hun eigen vaardigheden, bijvoorbeeld tijdens de workshop bokscoaching van Luuk Henssen. Luuk geeft de training normaliter aan studenten, om ze te ondersteunen bij persoonlijke hulpvragen gerelateerd aan stress, motivatie en zelfvertrouwen. Volgens Bas Beelen (dienst Marketing en Communicatie) was de training ‘een dynamische en actieve manier om jezelf te leren kennen om vanuit daar jezelf beter te kunnen ontplooien.’ Het werd als verassend ervaren hoeveel paralellen er zijn tussen boksen en het dagelijkse leven.  

Explore café in de LocHal
Explore café in de LocHal

Verbinding

Na afloop van de workshops kregen de deelnemers de mogelijkheid om ervaringen uit te wisselen bij het Explore café. Met de keuze uit vijftien stands met divers aanbod op het thema, waren er genoeg aanknopingspunten om gezamenlijk de verbinding op te zoeken.

‘Het was een mooie dag met inspirerende workshops, en veel mogelijkheden om verbindingen te leggen’, aldus Anneke van Beek-Petersen (organisatie, dienst Marketing en Communicatie).



Ontwikkelmogelijkheden

  • TGO

Coachen op autonomie

Start met de training Coachen op autonomie en vergroot de autonomie bij jezelf en en de student.

Locatie
Eindhoven
Duur
4 bijeenkomsten op jaarbasis
Startdatum
03 oktober
Lees verder
  • Talentgericht

Persoonlijk leiderschap: haal de kracht uit jezelf!

In deze training staat persoonlijk leiderschap centraal. Je leert jezelf (nog) beter kennen, leert hoe je effectief sturing kunt geven aan jezelf en hoe je succesvol omgaat met veranderingen. Zo bouw je succesvol aan je toekomst en ben en blijf je een wendbare professional. In dit 3 daagse trainingsprogramma versterk je jouw persoonlijk leiderschap. Je ontwikkelt je tot een sterke professional die succesvol opereert in uitdagende en snel veranderende werksituaties.

Locatie
Eindhoven
Duur
3 bijeenkomsten
Startdatum
23 mei
Lees verder
  • TGO

De docent als coach: versterk je coachingsvaardigheden

Wil jij je als docent verder ontwikkelen in jouw rol als coach? Wil je jouw coachende houding en coachvaardigheden verder versterken? En spreekt het je aan om hierin te leren van én met andere docenten? Dan is dit leertraject iets voor jou!

Locatie
Startdatum
04 maart
Lees verder
  • Wendbaar
  • Talentgericht
  • Inclusief
  • Studentcoaching

Netwerk Studentcoaching

Hét netwerk voor jou als coachende docent, studentcoach of begeleider van studenten bij persoonlijk leiderschap.

Locatie
Lees verder
  • Talentgericht

Bildung

Door mooie initiatieven en good practises met elkaar te delen en een netwerk te zijn dat elkaar helpt, kunnen we samen werken aan Bildung in het onderwijs en bijdragen aan het studiesucces van onze studenten.

Locatie
Lees verder

Auteur: Nina Rooze