Vanwaar de behoefte aan een nieuw professionaliseringsplan? Katja: ‘Het laatste plan dateerde uit 2013. Sinds die tijd is er een hoop veranderd. Vanwege de dynamiek in kennis, beroepsdomeinen, werkveld en samenleving is het noodzakelijk om als professional continu aandacht te hebben voor je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Maar ook voor Fontys als organisatie is een sterk leer- en ontwikkelklimaat essentieel. Daarom vonden we bij HR&O een overkoepelende, eigen visie op leren en ontwikkelen belangrijk. Kortom: genoeg redenen om dit plan te vernieuwen.’ Judith: ‘Dit plan komt op een moment waarop er veel behoefte is aan professionalisering binnen teams en op individueel niveau. Het biedt houvast in de ontwikkeling van medewerkers.’
Hoe is dit professionaliseringsplan tot stand gekomen? Judith: ‘We hebben in het hele proces deskundige collega’s betrokken en bijvoorbeeld gebruik gemaakt van een klankbordgroep, die bestond uit een grote groep Fontys-experts uit verschillende lagen van de organisatie. Daardoor is het een breed gedragen plan geworden. En daardoor ook echt een béter plan.’
Heleen vult aan: ‘Dat is ook precies wat ik er zo mooi aan vindt, het is hét voorbeeld van wat we uitdragen in onze visie. Namelijk dat je veel van elkaar leert door samen onderzoekend te leren.’
Voor wie is dit plan bedoeld? Judith: ‘Het biedt een goed raamwerk om met je team- en persoonlijke ontwikkeling aan de slag te gaan. In eerste instantie is het vooral een document voor leidinggevenden, een kader aan de hand waarvan ze de ontwikkeling vorm kunnen geven. Aan de ene kant delen we onze visie: hoe denken we als Fontys over professionalisering? Je kunt toetsen of je team en collega’s zich volgens die visie ontwikkelen. Aan de andere kant staan er ook afspraken en wettelijke kaders in.’
Katja: ‘Sommige dingen leggen we gezamenlijk vast, op andere vlakken willen we instituten en diensten juist de vrijheid geven om er hun eigen kleur en invulling aan te geven. Elk team en ieder instituut/dienst is ook weer anders. Deze strategie zorgt ervoor dat we ondanks die verschillen, wel dezelfde kant op bewegen. Het professionaliseringsplan staat niet los van alle andere ontwikkelingen, maar kan juist helpen bij het uitwerken en implementeren van strategische vernieuwingen, zoals bijvoorbeeld TGO. Of andersom: de kaders uit het Fontys professionaliseringsplan kunnen bestaande professionaliseringsplannen versterken of aanscherpen.’
Heleen: ‘Daarnaast is het uiteraard ook als professional fijn om inzicht te krijgen in die overkoepelende visie, zodat jij daar met jouw ontwikkelpad op aan kunt sluiten.’
Welk punt springt er wat jullie betreft uit? Heleen: ‘De complete visie op leren en ontwikkelen, die bestaat uit samenhangende punten, is volgens mij belangrijk. Maar wat ik bijvoorbeeld goed vind om uit te lichten, is het feit dat we focussen op leren van elkaar.’
Katja: ‘Goed om te vertellen is dat we ook specifiek aandacht hebben voor de balans tussen uitdaging en haalbaarheid. Niet alles kan en hoeft tegelijkertijd. Iedere medewerker heeft zijn eigen authentieke en persoonlijke leerproces én niet iedere dienst of instituut bevindt zich in dezelfde fase.’
Hoe nu verder? Judith: ‘Het professionaliseringsplan is voor nu klaar. De komende tijd gaan we aan de slag met de implementatie, waarbij we een aantal tools ontwikkelen die diensten en instituten ondersteunen bij het ontwikkelen van een plan op dienst- of instituutsniveau. Hierbij maken we gebruik van de ervaringen die we bij Fontys Mens en Gezondheid hebben opgedaan. Daar is al een professionaliseringsplan ontwikkeld in samenwerking met Fontys HR&O. Die verschillende perspectieven leveren een waardevol plan op met de kleur en visie van een instituut of dienst. Het idee is dat Fontys HR&O vanaf januari instituten en diensten hierbij gaat ondersteunen. Als je hierover vragen hebt, kun je altijd contact met ons opnemen!’
Katja: ‘Dit plan gaat niet meer terug op de plank, we blijven jaarlijks monitoren wat er bijgesteld moet worden. Komend jaar willen we bijvoorbeeld voor onderwijs-ondersteunde professionals passende ambities formuleren. Het professionaliseringsplan blijven herzien hoort ook bij een leven lang ontwikkelen. Daar nemen we als HR&O een leidende rol in.’
De vijf uitgangspunten voor leren
Fontys heeft de ambitie om een lerende organisatie te zijn. In het kader daarvan hanteren we al vijf uitgangspunten voor leren voor het ontwerpen van onderwijs. Deze uitgangspunten zijn in dit professionaliseringsplan herschreven en toegepast voor het leren en ontwikkelen van alle Fontysmedewerkers. Het gaat hierbij om deze uitgangspunten:
diversiteit in teams wordt erkend en gewaardeerd, alle medewerkers worden uitgedaagd hun talenten optimaal te ontwikkelen en te benutten. je leert over de grenzen van je eigen discipline, instituut en/of dienst heen. Ook zoek je de samenwerking op met bijvoorbeeld externe partijen. je wordt gestimuleerd en gefaciliteerd om samen te werken vanuit bestaande kennis. Je onderzoekt die kennis en doet samen nieuwe inzichten op. je neemt regie over je eigen ontwikkeling. je blijft jezelf graag continu ontwikkelen, waarbij je de balans zoekt tussen uitdaging en haalbaarheid.