Joep Houterman over eerste Fontys for society Event: ‘Deze dag wil niemand missen’

Joep Houterman: 'Iedereen is die dag vrij geroosterd. Dus we verwachten een heel hoge opkomst.’
Vrijdag 13 september 2024. Wie bijgelovig is, heeft deze Vrijdag de Dertiende waarschijnlijk lang geleden al omcirkeld op de kalender. Bij Fontys staat deze datum sinds kort ook met dikke viltstift in de jaaragenda geschreven. Niet uit bijgeloof maar omdat dan op campus Rachelsmolen in Eindhoven het eerste Fontys for society Event plaatsvind. Joep Houterman, voorzitter van het college van bestuur, legt graag uit hoe het evenement eruit gaat zien en vooral waarom de hogeschool dit organiseert.

Wat moeten we ons voorstellen: een soort jaaropening of meer een soort personeelsfeest zoals in het jubileumjaar?
‘Het zit er beetje tussenin: het is enerzijds een formeel moment, want de opening van het studiejaar vindt ook op deze dag plaats (ook al is het jaar dan al enkele weken bezig, red.). Maar het doet tegelijk ook denken aan een festival, met op diverse plekken op onze mooie vernieuwde campus workshops, lezingen, voorstellingen en andersoortige – inhoudelijke – activiteiten.

En natuurlijk is het ook de bedoeling dat het een aangename dag wordt dus er is ook alle ruimte voor een hapje en drankje en – natuurlijk – veel plezier. De rode draad is dat we onze maatschappelijke bijdrage voor het voetlicht willen brengen. Met dit jaar speciale nadruk op het thema ‘duurzaamheid’.

Ik vind dat we veel moois hebben om te laten zien. Voorbeelden van ons Talentgericht onderwijs, van praktijkgericht onderzoek en van onze maatschappelijke impact. Door dit fysiek samen te brengen op één dag, wordt de maatschappelijke impact die Fontys heeft goed duidelijk. Voor de buitenwereld en zeker ook bij studenten en medewerkers. We willen alle aanwezigen aanmoedigen om elkaar te inspireren, van elkaars kennis te profiteren en een gevoel van trots te delen.’

De vernieuwde campus werd onlangs feestelijk geopend.

Is deze dag ook bedoeld voor onze partners ‘van buiten’?
‘Jazeker: onze externe partners spelen een cruciale rol in vrijwel al onze initiatieven. Daarom nodigen we hen van harte uit om samen met ons het verhaal te delen en tegelijkertijd de kans te grijpen om te leren van alle andere verhalen die worden gedeeld.

Ik hoop dat dit evenement de band met de buitenwereld verstevigt, en het gevoel van één community stimuleert, en dat we deze dag zeker ook benutten om onze eigen mensen eens in het zonnetje zetten. Ik word iedere keer weer geïnspireerd en blij van de mooie dingen waar studenten en medewerkers mee bezig zijn. Dat verdient meer aandacht denk ik dan.’

Er wordt een heuse Fontys for society Award uitgereikt…
‘Dat klopt. Eigenlijk zijn het twee awards: een voor docenten, onderzoekers en andere collega’s, en een voor studenten. In beide gevallen geldt: de prijs is bedoeld voor hen die aantoonbaar maatschappelijke impact hebben gerealiseerd. Dat kan met onderwijs zijn, met onderzoek of op andere – meer ondersteunende – wijze. Als het maar heeft bijgedragen aan en aansluit bij de ambities in Fontys for society.’

Wordt dit evenement een jaarlijkse traditie?
‘Ja dat is wel de bedoeling, een bijeenkomst om elkaar te ontmoeten, om inspiratie op te doen, om te netwerken en om plezier te hebben en trots te voelen. Een dag kortom die niemand wil missen. En dat hoeft ook niet, want… iedereen is die dag vrij geroosterd. Dus we verwachten een heel hoge opkomst.’

De laatste updates rondom het Fontys for society event volg je hier: Fontys for society event | 13 september.

Auteur: Sander Peters

Reacties

De redactie keurt reacties voordat ze geplaatst worden. Dit doen wij alleen op werkdagen. Reacties die niet over de inhoud van het artikel gaan en kwetsend kunnen zijn voor (groepen) mensen, worden niet toegelaten op dit platform.