Foto: programmateam Wendbare Professionals
Terugblik op vier jaar strategisch programma Wendbare Professionals
Om kwalitatief hoogstaand onderwijs en onderzoek te waarborgen, is het van belang dat je je als organisatie kunt aanpassen aan veranderingen . Die gedachte ligt aan de basis van het strategisch programma Wendbare Professionals . Het groeide in vier jaar tijd uit tot een breed programma gericht op de ondersteuning van professionals, teams, leidinggevenden én de organisatie. Tijdens het event ‘Samen ontwikkelen naar wendbare professionals’ blikten betrokkenen terug, keken ze vooruit en vierden ze de overdracht van het programma naar Fontys HR&O.
Op dinsdag 10 december stroomt het Explorelab van Fontys in Eindhoven langzaam vol. Op hangtafels zijn diverse tools te vinden: van gesprekstarters tot spellen, allemaal met het doel om talenten te ontdekken of te versterken. Aan de basis daarvan liggen de zogenoemde Fontysrollen. Daarmee kunnen medewerkers in kaart brengen welke rol of rollen zij vervullen. ‘Ik ben bijvoorbeeld een bruggenbouwer, coach en innovator’, zegt Floor Jansen, manager afdeling Learning & Development, tijdens het panelgesprek waarmee de bijeenkomst wordt afgetrapt. Ze verduidelijkt: ‘Je hebt alle rollen nodig in een team. Denken vanuit rollen in plaats van functies gebeurt nog niet veel in het hbo. Daar mogen we trots op zijn.’
Verschillende lagen Trots is precies het woord dat bij het terugblikken op het strategische programma overheerst. Floor: ‘De afgelopen vier jaar hebben we van alles ontwikkeld: allerlei tools waar je als individu, team of leidinggevende meteen mee aan de slag kunt.’ Maar er gebeurde ook veel wat minder zichtbaar is. ‘Met dit programma willen we als Fontys een bijdrage leveren aan de snel veranderende maatschappij. Dat vraagt om docenten die openstaan voor leren. Al snel na de start van het programma kwamen we tot de conclusie dat we het breder moesten aanpakken. Om als Fontys wendbaar te zijn, zijn er organisatorische, team-, leiderschaps- én individuele veranderingen nodig. Daarom stimuleren we ‘samen werken, samen leren’ nu vanuit verschillende lagen van de organisatie.’
Betrek het werkveld Programmaleider Sofie Moresi voegt daar graag nog een vijfde laag aan toe. ‘Studenten werken steeds vaker aan vraagstukken uit de praktijk. Dat is mooi, want door het werkveld te betrekken, worden we als Fontys pas écht wendbaar. Ik denk dat we nóg meer met praktijkpartners kunnen gaan samenwerken. Laten we de talenten van onze bruggenbouwers dus meer benutten.’ Na vier jaar loopt het programma Wendbare Professionals ten einde en neemt Fontys HR&O het stokje over. Zij ontwikkelen de tools en het gedachtegoed verder door. Dat betekent dat Sofie haar rol als programmaleider neerlegt en zich weer focust op haar functie als associate lector bij het lectoraat Cross-Border Business Development in Venlo. ‘Het is mooi om vandaag het succes van het programma samen te vieren. Het thema leeft bij steeds meer Fontys instituten. Ik hoop dat die ontwikkeling zich doorzet.’
Talenten in teams inzichtelijk maken Na het panelgesprek gaan de aanwezigen uiteen voor beleefsessies. Remko Schuurmans, onderwijskundig beleidsmedewerker, kiest voor een workshop over de Talent Team Methodiek. Deze methode maakt talenten – dat waar je goed in bent én waar je plezier aan beleeft – in teams inzichtelijk. ‘Bij Fontys Venlo stel ik met collega’s een nieuw onderwijsconcept op: naast dat beide instituten zich richten op Talentgericht Onderwijs, gaan ze ook meer samenwerken met het werkveld én met elkaar. Als het onderwijs verandert, veranderen ook de rollen die je nodig hebt. Hoe mooi is het om daar vanuit talent naar te kijken?’ Zaak is om dat talent eerst te herkennen, benadrukt workshopleider Anne-Marie Kuijpers. ‘Daarbij word je, als je de Talent Team Methodiek toepast, op individueel niveau geholpen. Daarna koppel je met je team al jullie talenten aan taken. Het voordeel is dat je op deze manier veel autonomie ervaart. Bovendien maakt het inzichtelijk welk talent er binnen een team nog ontbreekt. Daar heb je voor je werving en selectie wat aan.’
Anderen begeleiden Na de beleefsessies verzamelen alle aanwezigen weer in het Explorelab voor drie expedities, waar ze nog meer leren over wendbaarheid. Daar vertelt Tamara van Driel, teamleider bij Fontys Sociale Studies: ‘Ik werk nog niet lang bij Fontys en ben hier om te ontdekken wat wendbaarheid binnen de organisatie betekent, en hoe ik anderen daarin kan begeleiden. Voor mij begint dat bij mij: wie ben ik zelf als professional? Daarover leerde ik meer tijdens de beleefsessie Professionele identiteit. Ik deed ook inspiratie op voor de teamgesprekken die ik binnenkort voer én ik leerde nieuwe mensen kennen, een mooie bijvangst.’
Enorme ontwikkeling in leren en ontwikkelen Aan het eind van de bijeenkomst is het Sofie die het stokje – een rolkoffer in dit geval - symbolisch overdraagt aan Frans Möhring, lid van het college van bestuur. Terugblikkend zegt hij: ‘Vanaf 2019 tot nu heeft er een enorme ontwikkeling plaatsgevonden in leren en ontwikkelen bij Fontys. Ik kan niet anders dan trots zijn. De snelheid waarmee wij leren en ontwikkelen bepaalt namelijk in hoge mate of we onze doelen halen, zoals het implementeren van Talentgericht Onderwijs. Jezelf ontwikkelen is dan ook heel belangrijk: voor jezelf, je team én het Fontys van morgen.’
Lees hier meer over leren en ontwikkelen binnen fontys, check het magazine ONTWIKKEL met allerlei tools en waardevolle ervaringen en laat je inspireren door verschillende video’s van collega’s.
Auteur: TekstVast