Hoe help je als studentcoach de ‘pretend student’ weer op weg?

Sommige pretend studenten dwalen urenlang rond in de stad.
Studenten die de schijn ophouden dat zij nog studeren, terwijl dat eigenlijk niet (meer) zo is. In de media én binnen Fontys is er steeds meer aandacht voor ‘pretend studenten’. Welzijnscoach Kelly Kuijpers en studentendecaan Monique Schouten zetten zich in voor het doorbreken van het taboe hierover.

Pretend studenten, die ook wel ‘spookstudenten’ of ‘schijnstudenten’ worden genoemd, houden in hun omgeving vol dat het studeren goed gaat terwijl ze in feite allang zijn afgehaakt. Deze studenten hebben ondertussen een baan, zitten veel thuis of dwalen urenlang rond in de stad. Ze verschijnen in ieder geval niet meer in de les. Dat maakt het voor studentcoaches binnen Fontys lastig om grip te krijgen op deze groep studenten.

Bovendien is niet iedere student die niet meer in de les verschijnt een pretend student. Er zijn natuurlijk ook studenten die stoppen met hun studie en dat wél durven vertellen in hun omgeving, bijvoorbeeld na het maken van een studiekeuze die toch niet bij ze past.

Oplopende druk

Vorig jaar kreeg Kelly, welzijnscoach bij Fontys Lerarenopleiding Tilburg, te maken met een student die geen onderwijs meer volgde maar wel nog ingeschreven stond. Bij deze student begon het met een niet afgeronde stage en het niet halen van een aantal vakken. Tegen familie en vrienden hield hij vol nog hard op zoek te zijn naar een nieuwe stageplek, terwijl dat eigenlijk niet zo was.

In het begin dacht de student zijn studieachterstand nog alleen te kunnen oplossen, waardoor hij het onnodig vond om zijn omgeving in te lichten. Maar uiteindelijk liep de druk steeds hoger op, waarop de student uiteindelijk aan de bel trok bij zijn studentcoach Kelly. Samen hebben ze vervolgens een plan gemaakt voor de student om eerlijk te zijn tegen zijn ouders en ook zijn studie weer op te pakken. [lees verder onder de foto]

Kelly Kuijpers en Monique Schouten.

Belang van verbinding

Kelly en Monique roepen studentcoaches binnen Fontys op om actief verbinding te zoeken met hun studenten. ‘Keer op keer komt naar voren hoe belangrijk dit is. Ook al is het in veel gevallen lastig voor de studentcoach om met mogelijke pretend studenten contact te krijgen’, vult Monique aan.

Vaak wordt gedacht dat studenten zelf wel om hulp vragen bij hun studentcoach als ze dit nodig hebben. Maar juist als je als student zo vastzit, kan dat als een onmogelijke opgave voelen. Dan ben je niet in staat om proactief om hulp te vragen. ‘Veelvuldig blijven proberen om contact te leggen met de student kan soms toch een opening geven. Ineens voelt de student voldoende ruimte om tóch het gesprek aan te gaan. Hoe vaak “veelvuldig proberen” dan is, kan een mooi onderwerp zijn om het met collega’s over te hebben’, zegt Kelly.

Bijeenkomsten voor pretend studenten

Eind vorig jaar is er een eerste bijeenkomst georganiseerd voor pretend studenten, waarin studenten hun ervaringen met elkaar konden delen. Er kwamen vier studenten naar deze bijeenkomst. Het doel was om de gevoelens van schaamte over het niet studeren en het liegen tegen familie en vrienden te doorbreken. Dit kan het startpunt zijn om uit het web van leugens te komen en de draad weer op te pakken.

Op 7 en 23 maart vinden er weer twee bijeenkomsten plaats. De bijeenkomst van 7 maart richt zich specifiek op internationale pretend studenten. Daar is momenteel toegenomen aandacht voor omdat het voor deze studenten eenvoudiger is om vol te houden dat ze nog studeren doordat ze vaak op flinke afstand van familie en vrienden wonen.

‘Het is nog even afwachten of en hoe goed deze bijeenkomsten bezocht worden’, zegt Monique. ‘Maar mocht je als studentcoach nu te maken hebben met een pretend student, zou ik de student naast het aanbieden van persoonlijke begeleiding ook zeker wijzen op de bijeenkomsten. Het kan erg helpen om verhalen te horen van studenten die in een vergelijkbare situatie zitten.’

Bijeenkomst voor Engelstalige studenten Bijeenkomst Nederlandstalige studenten

Auteur: Zoë Verwers

Reacties

De redactie keurt reacties voordat ze geplaatst worden. Dit doen wij alleen op werkdagen. Reacties die niet over de inhoud van het artikel gaan en kwetsend kunnen zijn voor (groepen) mensen, worden niet toegelaten op dit platform.