Onder leiding van docent Sam Fisser geven de studenten feedback over het nieuwe onderwijs.
Voordat de term Talentgericht onderwijs bestond, waren de Fontysopleidingen Communicatie en International Communicatie Management hier al mee bezig. Sinds 2020 werken studenten in het vierde jaar aan authentieke leeropdrachten waarbij ze veel eigen inbreng hebben. Onderdeel van die nieuwe koers is de ‘Arena Conversations’, waarin de laatstejaars feedback geven. Wat vinden zij van deze nieuwe vorm van onderwijs?
Docent Sander Tan kijkt tijdens de feedbackronde toe en maakt aantekeningen. De input neemt hij mee. Er is bewust gekozen voor een gespreksleider die geen rol speelt in dit vierde jaar, omdat het ‘belangrijk is dat iedereen vrijuit kan spreken’. Sander vertelt: ‘In 2020 zijn we gestart met het uitfaseren van de welbekende scriptie en teamopdrachten. We draaiden toen een pilot. Sindsdien werken onze studenten aan meerdere leeruitkomsten en leveren ze bewijsmateriaal door opdrachten te doen voor verschillende opdrachtgevers die ze opnemen in hun portfolio. Daarnaast is er een grótere diversiteit aan opdrachten waarmee ze kunnen experimenteren in het afstudeerjaar.’
Gemotiveerde studenten De reacties daarop zijn positief, vertelt hij. Zo zijn studenten gemotiveerder omdat ze zelf hun opdrachten kiezen en dus meer eigenaarschap ervaren. Ook blijkt het eenvoudiger om bedrijven te vinden voor afstudeeropdrachten. Al zijn er ook verbeterpunten. ‘We merken dat studenten moeten wennen aan meer vrijheid en een andere rol. Het is belangrijk dat we daarom goed uit blijven leggen waarom we dit doen.’ Inmiddels is deze andere manier van werken, die aansluit bij de visie van Talentgericht onderwijs, ook in het eerste jaar toegepast. ‘Daardoor krijgen studenten tijdens hun studie langzaamaan meer vrijheid, wat de sprong in het diepe kleiner maakt. Nu voelt het voor de laatstejaars soms als een behoorlijke stap, dat zal straks minder zijn.’
Wennen aan nieuw onderwijs De opleiding wil blijven leren en ontwikkelen en tweakt sinds 2020 het laatste studiejaar. Op basis van opgehaalde feedback, wordt er verbeterd en aangescherpt. Sommige studenten merken dat docenten ook moeten wennen aan hun nieuwe rol. Ze geven aan dat ze niet teveel veranderingen zouden doorvoeren om docenten meer tijd te geven om te wennen aan dit nieuwe onderwijs.
Sander Tan
Die uitspraak verraste Sander. ‘Ik vond het verfrissend dat een student dit uitspreekt, heel volwassen ook. En we nemen het zeker mee. Zo zijn we voornemens dit keer niets aan de leeruitkomsten aan te passen.’
Eensgezinde docenten Wat ook terugkwam uit de gesprekken, was het feit dat docenten niet altijd op één lijn zitten. Het kan dus zijn dat producten door verschillende docenten anders worden beoordeeld. ‘Ik wil weten wat er van mij wordt verwacht, dat is nu niet helder’, klinkt het. Die opmerking begrijpt Sander goed. ‘Het is óók voor de docenten wennen om op deze manier te werken. Zij krijgen een meer coachende rol. Daarom gaan we volgend jaar eens per week als team samen zitten om goed af te stemmen en te kalibreren.’
Creatieve vrijheid Ook kwam de wens van studenten naar voren om meer voorbeelden te krijgen. ‘Nu weten we wel wat de leeruitkomsten zijn, maar hoe je daar komt wordt heel erg vrij gehouden. Je weet dus eigenlijk nog niet precies waar iets aan moet voldoen. Een voorbeeld zou ons echt helpen, omdat we dan beter weten wat er van ons verwacht wordt.’ En: ‘Te veel creatieve vrijheid werkt voor mij niet. Daardoor gaat er te veel tijd zitten in het helder maken van die verwachting. Die tijd steek ik liever in de inhoud.’
Blijven aanscherpen Sander gaat naar huis met een flinke dosis feedback. ‘Hier blijft het niet bij. Eerder kregen studenten al een enquête voorgeschoteld en uiteraard denken ook medewerkers en het bedrijfsleven mee over het onderwijsaanbod. Dat alles gebruiken we om aan te scherpen. We weten uit de boeken dat zo’n grote onderwijsverandering doorgaans zes jaar kost, daarom is evalueren zo belangrijk. Zo maken we ons onderwijs samen beter én toekomstproof.
Talentgericht onderwijs in de praktijk Fontys biedt Talentgericht onderwijs aan. Waarom doen wij dit? Hoe zie je het terug in ons onderwijs? Welke afspraken hebben we samen gemaakt? En wat betekent het in de praktijk? Daarover brengt Fontys Hub elke maand meerdere verhalen. Alle ins and outs over Talentgericht onderwijs bij Fontys vind je via onderstaande button.
Alles over Talentgericht onderwijs
Auteur: TextVast