Geert van Seeters, green ambassador

Maak kennis met docent Geert van Seeters. Hij zet zich op allerlei manieren in voor een duurzamer Fontys én een duurzame wereld.

Mijn naam is Geert van Seeters. Ik ben een oud-student van de opleiding Commerciële Economie bij Fontys Economie en Communicatie, waar ik inmiddels alweer een hele tijd werk. Voordat ik bij Fontys startte, heb ik gewerkt als key-accountmanager en marketingmanager bij Royal Mosa en als category manager bij een Frans beursgenoteerd bedrijf Saint Gobain.

Dus wel echt in het vakgebied waarvoor ik als oldskool marketeer ben opgeleid. Inhoudelijk had ik een supertoffe tijd, maar ik merkte dat ik qua zingeving vooral blij werd (nog steeds) van “bijdragen aan andermans ontwikkeling”. Docent worden op mijn oude opleiding was daarmee een logische stap.

Die zingeving kreeg een verdieping toen ik jarenlang geleden de biografie van Nelson Mandela. Zijn net geboren dochter, kreeg een bijzondere naam Zenani. Wat zoiets betekent als Wat heb je voor de wereld meegebracht? Ik dacht wat als mijn naam die betekenis zou hebben? Dat werd: aanstaande professionals opleiden als duurzame impactmakers! Ik mocht als medeauteur bijdragen aan een paar publicaties over duurzaam organiseren, ontwikkelde een nieuw vak Nieuwe Business Modellen in de WEconomy en ben heel lang kerndocent bij de minor Circulaire Economie geweest. Afgelopen jaar nog een Master Circulaire Economie gestart.

Vanaf dit collegejaar zijn Agnes Otten en ik, samen met anderen, bezig met de opvolging van de huidige Fontys-duurzaamheidsagenda. En samen met studenten en Elke van der Valk druk bezig met de opzet van een Fontys-SDG Impact Office (SDG = Sustainable Development Goals). De potentie van duurzaam impact maken is enorm want de Fontyscommunity is eigenlijk een kleine stad van circa 48.000 mensen. Waarvan naar schatting 70 procent jonger is dan dertig jaar. Ik ben ervan overtuigd dat we met deze bijzondere “stad” echt het verschil kunnen maken en onze regio veel kunnen teruggeven. Niet in de nabije toekomst, maar nu!

Tip: Om het gesprek over duurzaam impact maken in je team of aan de keukentafel op een leuke laagdrempelige manier op gang wilt brengen dan is deze zelftest (max 7 min) handig: de zelftest op de site

Fontys heeft een duurzaamheidsplatform FontysforSustainability met inspirerende verhalen over verduurzaming wat betreft bedrijfsvoering, onderwijs en onderzoek, waar Geert als een van de green ambassadors redactielid is. Er zijn in december ook 3 duurzaamheidsevents georganiseerd. Een tijdje is Geert geïnterviewd voor deze korte podcast.