-
29 november
- Talentgericht
Studenten met een duale carrière: een positieve beperking die maatwerk vereist
![](/upload_mm/7/9/c/cid263560_1701265468924_4-3_20230905_CreatingFrames_Fontys-DirmaEisenga-dual-color_740x422.jpeg)
Wist je dat Fontys op dit moment maar liefst 201 studenten heeft met een topsport-status? Al jaren faciliteert Fontys topsporters om hun studie met sport te kunnen combineren. Daardoor zijn hockeyer Mink van der Weerden, voetbalster Daniëlle van de Donk en judoka Sanne van Dijke erin geslaagd hun studie bij Fontys te volgen.
Om studenten met een duale carrière te helpen, zet Fontys studentcoaches in. Die kunnen studenten helpen aan flexibele roosters en alternatieve toetsmomenten vanwege wedstrijden of trainingskampen. ‘De student die het anders niet had gered, slaagt nu vaak wel’, zegt Dirma Eisenga, topsportcoördinator bij Fontys en daarnaast werkzaam als studentcoach voor de topsporters bij Fontys Sport en Bewegen. Zelf combineert Dirma overigens haar werk bij Fontys met zeilen.
![Riq de Wit combineert atletiek met zijn studie Sportkunde bij Fontys Sport en Bewegen](/upload_mm/c/b/3/aab25d6a-a841-481a-9a3b-63cc022b5662_Thumb-Topsport-Riq_600x400.jpg)
Bewondering
‘Ik heb er bewondering voor hoe de studenten sport met studie combineren. Het percentage studenten dat binnen één jaar de propedeuse haalt (37 procent), is net zo hoog als dat van niet-sporters. Dat heeft vermoedelijk te maken met discipline. Topsporters zijn gewend naar een doel toe te werken. Ze maken af waar ze aan beginnen. In die zin hebben studenten met een duale carrière een positieve beperking.’
Overigens slaat de term "duale carrière" niet alleen op studenten die hun studie met topsport combineren. Het kan ook gaan om studenten die een onderneming runnen, of studenten die mantelzorger zijn. Dirma: ‘Ze hebben dezelfde vaardigheden nodig om beide carrières te kunnen uitoefenen en lopen aan tegen dezelfde issues. Ze hebben daarom ondersteuning op school nodig om hun studie te kunnen doen.’
Eigen leerproces
Dat geldt zeker voor studenten aan een hogeschool die talentgericht onderwijs heeft omarmd. Daarbij leren studenten verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces. ‘Ze moeten meestal wennen aan die nieuwe rol, zoals de regie pakken en leeruitkomsten verzamelen.’
Onderwijseenheden zijn omvangrijker (15 of 30 studiepunten), weet Dirma. ‘Als je die niet kunt afronden omdat je vanwege je topsportcarrière niet aanwezig kunt zijn, loop je studievertraging op. Daarnaast leren studenten vaak in leergemeenschappen. Als je niet altijd aanwezig kunt zijn, vraagt dat om goede afstemming. Daarom is maatwerk nu nog meer van belang.’
Webinar
Bij Fontys is er nu meer aandacht voor hoe maatwerk ingericht kan worden bij duale carrières. Zo wordt er op donderdag 30 november een webinar georganiseerd waar de vraag "Hoe begeleid ik studenten met een duale carrière?" centraal staat.
Tijdens het webinar spreekt Wolfgang Stockinger (41) over dit soort uitdagingen. De Oostenrijker is een voormalig profvoetballer die tijdens zijn carrière bij BV Veendam terechtkwam. In die tijd combineerde hij zijn sport met een studie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarna begon hij een programma over een duale carrière in Oostenrijk. Dirma: ‘Wolfgang spreekt ook over de werk-privébalans. Voor alle studenten met een duale carrière is het een issue die balans te houden.’
‘Fontys maakt een beweging naar talentgericht onderwijs. Het ondersteunen van studenten met een topsporttalent past daar bij uitstek bij, maar het vraagt wel extra aandacht om ervoor te zorgen dat studentcoaches maatwerk kunnen blijven bieden aan studenten met een duale carrière.’ Vandaar ook dat dit webinar wordt georganiseerd. ‘Het biedt tips en richtlijnen. Duidelijk is in ieder geval dat we niet achterover moeten gaan leunen.’