Feedback geven én ontvangen, hoe doe je dat?

Fieke Tychon (l) en Pitty Herrmann
Feedback geven en ontvangen: het lijkt zo makkelijk, maar is het dat ook? Terwijl het wel steeds belangrijker wordt in het huidige onderwijs én in een organisatie waarin samenwerken steeds belangrijker wordt. Fontysexperts Pitty Herrmann en Fieke Tychon geven tips.

Nu klassieke kennistoetsen bij Fontys steeds vaker worden ingeruild voor portfolio’s en (het bewijzen van) leeruitkomsten, wordt feedback voor studenten belangrijker. Dat ziet ook toetsdeskundige Fieke Tychon. ‘Voor studenten betekent het: continu bijsturen en blijven leren. Daarvoor is goede feedback nodig. Feedback biedt je inzicht in je gedrag en helpt je om nóg beter te worden in wat je doet. Ook ik leer graag iedere dag bij.’

Pitty Herrmann, mede-ontwikkelaar van de Fontys Feedback App, herkent dat: ‘Binnen Fontys werken we op steeds grotere schaal met elkaar samen. Het is belangrijk om in de drukte van alledag ook regelmatig stil te staan bij bepaalde keuzes, daarop te reflecteren en daar (met elkaar) van te leren. Daar is een feedbackgesprek een uitgelezen instrument voor.’

Hun tips voor het geven en ontvangen van feedback? Die lees je hier:

1. Als je feedback vraagt: zorg voor een duidelijke vraag
‘Als je alleen vraagt of je iets goed hebt gedaan, krijg je “ja” of “nee” als antwoord’, zegt Fieke Tychon, medeontwikkelaar van de feedbackhandreikingen. Haar tip is dan ook om een meer open en duidelijke feedbackvraag te stellen. Dat doe je door je feedbackvraag meer in te kleden. ‘Vertel wat je al gedaan hebt, hoe je daar gekomen bent én benoem waar je specifiek feedback op wilt. Zo maak je het een stuk makkelijker voor de feedbackgever en krijg je tips waar je echt iets aan hebt.’

2. Vraag of geef feedback over het proces of gedrag, niet over de persoon
Je kunt feedback krijgen over je uitgevoerde taken, het proces of over jou, als persoon. Pas op met die laatste, waarschuwt Pitty Herrmann, medeontwikkelaar van de Fontysrollen Feedback-app. ‘Aan iemands karakter kan diegene niet veel veranderen en dit soort feedback kan bovendien als een aanval overkomen. Daarom is die het minst effectief.’ Feedback over het proces of op zelfregulatie, kan juist wel helpend zijn. ‘Vraag bijvoorbeeld hoe je gedrag in een specifieke situatie of rol is. Aan de feedbackgever is het dan om oordelen te vermijden en te benoemen wat hij heeft geobserveerd.’

3. Kies het juiste moment voor feedback
Dat klinkt simpel, maar is het in de praktijk niet altijd. ‘Stel, een student krijgt feedback nadat hij heeft gehoord of hij voor het vak is geslaagd. Dan belandt die terugkoppeling op het “feedbackkerkhof”, legt Fieke uit. ‘Voor die student is het véél beter is om eerder feedback te vragen over het proces. Daar kan hij ook in de toekomst nog wat mee.’ Nog meer tips: vraag niet te vaak feedback (zo geef je jezelf de ruimte om te leren), maar zorg óók dat het niet bij één gesprek blijft.

4. Oefen! Feedback geven is een vaardigheid
Volgens Fieke is feedback geven een vaardigheid. ‘Daarom geven we tips voor docenten, studenten en het werkveld in onze feedbackhandreikingen. Maar houd het niet bij het lezen van de handreiking: oefen ook. Dan word je er steeds beter in.’

5. Neem niet alle feedback klakkeloos aan
De beste reactie is om te kijken of je een patroon kan ontdekken in de feedback die je krijgt. Het is slim om van meerdere mensen (die je vertrouwt) feedback te vragen. En vraag door, zodat je geen aannames maakt.

Lees ook: Leren door feedback

Lees meer

  • 12 april
  • Wendbaar

Fontysrollen feedbackapp helpt om je team sterker te maken

Hoe combineer je talenten en rollen tot een goed geheel als twee opleidingen gaan samenwerken? Brenda Cervenka van de Pabo-ALO vertelt hoe bruikbaar een aantal tools waren die Fontys ontwikkelde, zoals de feedbackapp.

Lees verder
  • 7 oktober
  • Wendbaar

‘Fontysrollen’ helpen bij je persoonlijke ontwikkeling

Om haar professionals te helpen zich breder te ontwikkelen en meer carrièreperspectief te bieden, ontwierp Fontys acht Fontysrollen. Wat is het belang daarvan voor de organisatie en hoe kun je ze gebruiken voor je eigen groei?

Lees verder

Eveline Lamers/TextVast

Reacties

De redactie keurt reacties voordat ze geplaatst worden. Dit doen wij alleen op werkdagen. Reacties die niet over de inhoud van het artikel gaan en kwetsend kunnen zijn voor (groepen) mensen, worden niet toegelaten op dit platform.