Buitenlandse partners bezoeken Fontys en zijn enthousiast over samenwerking

Elk jaar bezoekt een delegatie van partneruniversiteiten Fontys.
Vijftig onderwijspartners van Fontys uit de hele wereld bezochten maandag 25 september de hogeschool. Ze zijn enthousiast over de samenwerking met hun partner. Fontys wil die samenwerking nog meer gaan uitbreiden, zodat studenten op verschillende manieren aan hun interculturele competenties kunnen werken.

‘It was great to meet the students and teachers at Fontys’, reageert een Canadese deelnemer aan het evenement gisteren in Eindhoven. Een dag later is hij te gast bij een grote internationale onderwijsbeurs. Nico van der Aa, coördinator Internationalisering bij Fontys Engineering: ‘De European Association for International Education wordt dit jaar gehouden in Rotterdam, van 26 tot en met 29 september. Daarop sluiten we aan met deze interessante partnerdag voor geïnteresseerden.

Interculturele competenties

Een van de speerpunten in de strategie van Fontys is internationalisering. Fontys wil studenten in staat stellen internationale ervaring op te doen en interculturele competenties te verwerven, bijvoorbeeld via internationale uitwisselingsprogramma’s. Dat is een verrijking in hun persoonlijke ontwikkeling. Andersom geven buitenlandse studenten een extra dimensie aan onze campussen.

Fontys gaat daarom inzetten op verschillende vormen van internationalisering. Zoals virtuele samenwerking en gemengde

Nico van der Aa

programma’s. Daarin kunnen ze zowel online als op locatie met elkaar samenwerken. Fontys wil ook samen met de partneruniversiteiten onderwijs ontwikkelen, docenten uitwisselen en ook de staf kan van elkaar leren.

Regio steeds internationaler

Waarom vindt Fontys internationalisering zo belangrijk? Nico: ‘Toen ik acht jaar geleden bij Fontys begon, was internationalisering nice to have. Tegenwoordig is het een must. Bij Fontys Engineering, het instituut waaraan ik verbonden ben, leiden we studenten op voor een baan in Brainportregio Eindhoven. Deze regio – en misschien wel elke regio – wordt steeds internationaler. Fontys wil studenten voorbereiden op die internationalisering.

Fontys heeft uitwisselingsprogramma’s met onderwijsinstellingen in alle continenten. Het idee is dat studenten van ons dáár een minor gaan doen en andersom, en dat met gesloten beurs.

Een minor in Nederland kan flink verschillen van een minor in het buitenland, weet Nico. ‘Bij Fontys werken we vaak met projecten met complexe, discipline-overstijgende opdrachten. In het buitenland is het onderwijs vaak nog tamelijk traditioneel, met een aantal separate vakken waaruit je kunt kiezen. Dat vinden onze studenten geen probleem. Veel van wat je leert in het buitenland leer je niet in de collegezaal, maar door kennis te maken met mensen uit een andere cultuur met andere gewoonten.’

Contact met andere culturen

Joep Houterman

Om het belang van internationalisering te benadrukken, gaven alle drie de leden van het college van bestuur, op wisselende momenten, acte de présence. Bestuursvoorzitter Joep Houterman opende de dag; twee studenten vroegen hem naar zijn eigen ervaringen met internationalisering. Houterman bleek als student van de Wageningen Universiteit stage te hebben gelopen in Rwanda. ‘Iedereen daar begroet elkaar door de handen te schudden. Niet alleen bij de eerste kennismaking, maar iedere keer dat ze elkaar zien weer. Toen ik terug in Nederland was deed ik dat ook, maar mijn omgeving vond dat raar. Zelf dacht ik: ‘Als culturen veel met elkaar in contact zijn, neem je haast vanzelf dingen van elkaar over.’

In het programma maandag werd niet voor niks aandacht besteed aan inclusie. Nico: ‘Buitenlandse studenten moeten zich welkom voelen bij Fontys.’

De buitenlandse gasten waren verrast over het aanbod in het programma van Fontys. ‘A very rich program, showing that your education is really aligned with the EU agenda. You tick all the boxes: sustainability, digital learning, responsible citizenships, inclusion. We were very impressed with you how you embed the multidisciplinairy approach in your education. Everybody was very transparent and also told us about how difficult it is to change things’, aldus een partner uit Frankrijk.

Tekst en fotografie: Martin van Rooij