Themabijeenkomst Eigentijds Toetsen - 20 februari

Datum: donderdag 20 februari
Tijdstip: 14.30 - 16.30u
Locatie: online

Inhoud
In het Fontys Lerend Netwerk - Eigentijds Toetsen leren we met en van elkaar leren over eigentijds toetsen en de uitdagingen en mogelijkheden die dat met zich meebrengt. Dat gaan we doen aan de hand van bijeenkomsten. De bijeenkomsten zijn gebaseerd op actuele praktijkvraagstukken, bieden nieuwe inzichten, richten zich op uitwisselen en leren van elkaar & toepasbaarheid voor de eigen praktijk. Daarnaast is er ruimte om te netwerken met collega’s, die binnen Fontys actief zijn op het gebied van toetsing. Bijeenkomsten krijgen hun invulling op basis van actualiteit.

Programma 20 februari

14.30 - 15.30: GAI & Toetsing
De introductie van Generative AI (GenAI) in het onderwijs is enorm. Het heeft de potentie om de manier waarop we leren, lesgeven, begeleiden en beoordelen fundamenteel te veranderen. Constructieve afstemming tussen leerdoelen, activiteiten en toetsing is met de komst van GenAI nog belangrijker geworden, maar zeker niet minder complex. Beekman,Kelly K.D. neemt ons mee in onder andere de volgende vraagstukken: 'Wat betekent dit voor het ontwerpen van onderwijs? Hoe bestendig zijn de beoogde leerdoelen? Hoe sluit onderwijs daarop aan? En wat betekent dit voor toetsing, wanneer het leren van de student beoordeeld moet worden, terwijl de technologie dit leren niet alleen kan ondersteunen, maar ook overnemen?' Onderwijs ontwerpen in een AI-gedreven samenleving is een uitdaging, maar ook een geweldig onderwerp om over in gesprek te gaan en de mogelijkheden te verkennen! 

15.30 -16.30: Commissiestructuur
Vanuit verschillende instituten komen vragen of er een Fontys commissiestructuur wordt ingericht. Daar is op dit moment geen sprake van. We delen een voorbeeld vanuit Fontys Educatie en halen daarna eventuele behoefte op voor uniforme begrippen voor Fontys in deze.Laar,Luc L.T.J.M. van de en Kivits,Judith J.P.C. nemen ons mee in de commissiestructuur voor Fontys Educatie. Fontys Educatie heeft voor het fusie-instituut een nieuw ontwerp voor de organisatie-inrichting van de commissiestructuren binnen Fontys Educatie gemaakt. Het gaat dan om de IMR, OC en examencommissie, alsmede toets- en curriculumcommissie en raad van advies.In de uitwerking is ook een voorstel opgenomen voor de wijze van aansluiting op en samenwerking met de centrale en decentrale Fontys-onderdelen die relevant zijn voor de uitvoering van de commissietaken.

Deelnemen
Deelnemen aan deze netwerkbijeenkomst kan via onderstaande link (MS Teams).

Deelnemen

Praktische informatie
Aansluiten bij bijeenkomsten is op vrijwillige basis. Indienen van ideeën voor deze bijeenkomsten is welkom! De bijeenkomsten worden gedeeld via Teams ‘Fontys Lerend Netwerk Eigentijds Toetsen.’ Meld je daar aan!

De facilitering wordt verzorgd door Tychon,Fieke F. (toetsdeskundige team Onderwijsinnovatie dienst Onderwijs en Onderzoek & lid kennisteam Technology-enhanced Assessment), Beekman,Kelly K.D.. (Lector Technology-enhanced Assessment bij Fontys Lerarenopleidingen Tilburg (FLOT) en Karin Vennix (procesmanager Toetsen dienst Onderwijs en Onderzoek).

Agenda
Heb je een voorbeeld, dat je graag wilt delen? Of heb je een vraag die je graag met andere toetsdeskundigen wilt bespreken? Neem dan gerust contact op met Fieke Tychon.