Traject basiskwalificatie onderwijs (bko) met assessment

Kwaliteitscheck
Als startende docent wil je je kennis en vaardigheden zo goed en inspirerend mogelijk kunnen overbrengen op de student. Hiervoor is kennis noodzakelijk van onderwijskunde, didactiek en pedagogiek. Deze basiskwalificatie onderwijs (bko) wordt aangeboden door Dienst P&O.
Eindhoven
Duur
12 bijeenkomsten + potentiële assessment dag
Startdatum
14 mei

Klaar voor de volgende stap?

Meld je meteen aan en start met je nieuwe ontwikkeling

Voor wie?

Docenten

Om je te ontwikkelen naar de Fontysrol(len):
Coach

Alle (startende) docenten die geen didactische bekwaamheid hebben.

Omschrijving

Als startende docent wil je je kennis en vaardigheden zo goed en inspirerend mogelijk kunnen overbrengen op de student. Hiervoor is kennis van onderwijskunde, didactiek en pedagogiek noodzakelijk.

P&O biedt een traject aan om je te professionaliseren in de basis van didactiek van het onderwijs, de basiskwalificatie onderwijs (bko). Het traject wordt afgesloten met het bko-assessment.

Het bko-traject bestaat uit 12 bijeenkomsten van één dagdeel. In deze bijeenkomsten werk je in dialoog met Fontys collega's vanuit verschillende instituten/domeinen aan de drie leeruitkomsten die de basis vormen voor je bko.

Je werkt aan de volgende drie rollen, waarop leeruitkomsten zijn geformuleerd.
De docent als:

1. Begeleider van leerprocessen
  2. Herontwerper van onderwijs
  3. Professional

Tijdens het traject komen onder andere de volgende onderdelen aan bod:

• Kennismaking en betekenis geven aan de leeruitkomsten
  • Visie op leren
  • Constructive alignment
  • Coachen, begeleiding van leerprocessen (autonomie, zelfsturing, regie)
  • Formatieve en summatieve feedback / toetsing
  • Reflecteren, intervisie

In iedere bijeenkomst staat de dialoog met collega’s centraal. Je gaat het gesprek aan over jouw leervragen. Tijdens het traject is er een lesbezoek, waarover je ontwikkelingsgerichte feedback ontvangt. Ook kun je gebruik maken van een individueel coachgesprek.

Resultaat

Het bko-traject wordt afgesloten met het Fontys bko-assessment. In het assessment wordt bepaald of de
leeruitkomsten worden aangetoond. De leeruitkomsten toon je aan door middel van een portfolio en een assessmentgesprek.

Het bko-assessment wordt afgenomen door je bko-trainer en een onafhankelijke assessor. Het bko-traject is onderdeel van de landelijk geformuleerde basis didactische bekwaamheid (bdb). Samen met de
basiskwalificatie examinering (bke) voldoe je aan de landelijke bdb-criteria.

Data en tijden

• Bijeenkomst 1: 14 mei 2024
  • Bijeenkomst 2: 28 mei 2024
  • Bijeenkomst 3: 11 juni 2024
  • Bijeenkomst 4: 25 juni 2024
  • Bijeenkomst 5: 3 september 2024
  • Bijeenkomst 6: 17 september 2024
  • Bijeenkomst 7: 8 oktober 2024
  • Bijeenkomst 8: 15 oktober 2024
  • Bijeenkomst 9: 5 november 2024
  • Bijeenkomst 10: 19 november 2024
  • Bijeenkomst 11: 3 december 2024
  • Bijeenkomst 12: 14 januari 2025
  • Potentiële assessment dag: 28 januari 2025

Tijd: 9.00 - 12.30 uur in Eindhoven

Werken aan bko-portfolio

Naast de reguliere bijeenkomsten is het noodzakelijk om onderstaande dagdelen vrij te roosteren om te werken aan het bko-portfolio zodat het bko-assessment aansluitend aan het traject kan plaats vinden.

Tijdens deze bijeenkomsten ga je in kleine groepjes (eventueel wisselend van samenstelling) aan de slag met het verwerken van de inhouden, de voorbereiding van onderwerpen, werken aan bewijsmateriaal, ontvangen en het geven van feedback op bewijsmateriaal, intervisies en het bekijken van beeldmateriaal.

Rooster de dagdelen vrij van 9.00 tot 12.00 uur op de volgende data:

• 4 juni 2024
  • 18 juni 2024
  • 10 september 2024
  • 8 okotber 2024
  • 29 oktober 2024
  • 12 november 2024
  • 10 december 2024
  • 21 januari 2025

Meer info

fdo@fontys.nl

Kosten: € 2250 (bko training incl. assessment)