Professionele en persoonlijke effectiviteit: communiceren met effect

Kwaliteitscheck
Je leert praktische en effectieve communicatievaardigheden. Door deze in te zetten bereik je jouw doelen beter, én verbeteren je relaties met collega's, studenten en anderen. Je ervaart meer regie, (werk)geluk en effectievere samenwerkingen.
Locatie
Eindhoven
Duur
8 bijeenkomsten van 3 uur
Startdatum
28 oktober

Klaar voor de volgende stap?

Meld je meteen aan en start met je nieuwe ontwikkeling

Aanmelden

Voor wie?

Fontysprofessionals

Om je te ontwikkelen naar de Fontysrol(len):
Kennisdeler | Bruggenbouwer

Omschrijving

Inhoud

In deze training leer je vaardigheden om effectiever te communiceren.

Je leert wat per situatie de meest effectieve vaardigheid is. Dat doe je op zo’n manier dat de relatie goed blijft, jouw behoeften vervuld worden én die van de ander. Hierdoor bereik je je doelen beter en verbeteren je relaties met collega's, studenten en anderen. Je ervaart meer zeggenschap, tevredenheid en gelijkwaardigheid in de samenwerking met anderen.

Daarnaast hebben de vaardigheden een positief effect op het leerklimaat van studenten. Tijdens de bijeenkomsten wisselen we korte stukjes theorie af met veel oefeningen uit herkenbare praktijksituaties. Er is genoeg ruimte om eigen voorbeelden in te brengen. Je doorloopt een proceswaarin de vaardigheden geleidelijk aan deel gaan uitmaken van je gedrag en communicatiepatroon.

Je ontvangt een werkboek en een leesboek voorafgaand aan de eerste bijeenkomst.

Bijeenkomst 1: Behoeften en doelen vaststellen
In deze bijeenkomst maken we kennis met elkaar en met de inhoud. We stellen vast in welke mate je zeggenschap hebt en we onderzoeken jouw persoonlijke behoeften en doelen.
Ook kijken we naar hoe assertief (of hoe sub-assertief of agressief) je nu communiceert. Je maakt kennis met het Gordon® communicatiemodel: het gedragsraam en je acceptatiegrens.

Bijeenkomst 2: Assertiviteit
We verdiepen het gedragsraam en de vaardigheden: je leert hoe je assertieve 'ik-boodschappen' kunt gebruiken.. 

Bijeenkomst 3: Conflicten voorkomen
In deze bijeenkomst oefenen we vaardigheden waarmee je conflicten kunt voorkomen. Ook leer je op respectvolle en constructieve wijze om te gaan met weerstand wanneer iemand zich verzet tegen jouw boodschap. Je ervaart het verschil tussen ik-boodschappen en verwijtende jij-boodschappen in communicatie.

Bijeenkomst 4: Effectief confronteren
Hoe ga je ermee om wanneer je last hebt van het gedrag van een collega, student of iemand anders? Wat is je huidige manier van confronteren met voor jou onaanvaardbaar gedrag? Hoe effectief is dat? In deze bijeenkomst leer je confronteren op een manier die respectvol is naar alle partijen én die de relatie versterkt.

Bijeenkomst 5: Spanning bij confronteren: omgaan met sociale angst
Duidelijk voor jezelf opkomen, je grens aangeven, zeggen wat je nodig hebt, omgaan met moeilijk gedrag van de ander: dat kan best spannend zijn. In deze bijeenkomst krijg je tools aangereikt om die spanning te verminderen.

Bijeenkomst 6: Conflicten oplossen
Wanneer jouw behoefte botst met die van de ander, kan er een conflict op de loer liggen. Vaak worden conflicten opgelost op een manier waarbij de één 'wint' ten koste van de ander. Of door het doen van concessies. Bij een concessie verlies je allebei een beetje.
In deze bijeenkomst leer je een methode waarin je, door écht te luisteren naar elkaars behoeften, stapsgewijs werkt aan een win-win oplossing. De uitkomst hiervan is vaak onverwacht groter en duurzamer dan bij eerdergenoemde manieren. Én: beter voor de relatie.

Bijeenkomst 7: Waardenbotsingen oplossen
Soms is er sprake van een waardenbotsing tussen jou en de ander. Of tussen jou en de organisatie waarvoor je werkt. Dan ben je het fundamenteel en vanuit je persoonlijke waarden met elkaar oneens. In deze bijeenkomst leer je hoe je een waardenbotsing oplost zonder de relatie te schaden.

Bijeenkomst 8: Effectief helpen
Je leert op coachende wijze te reageren wanneer een student, collega of iemand anders een probleem, een zorg of een dilemma heeft. Je leert anderen te begeleiden, op een niet sturende manier, in het zélf vinden van een antwoord op zijn/haar probleem, zonder dat jij dat probleem overneemt. Deze bijeenkomst gaat over eigenaarschap, verantwoordelijkheid en luistervaardigheden.

Resultaat

Na het volgen van deze training:
- Heb je beter zicht op wat jij wil en belangrijk vindt in je (professionele) leven. Je communiceert oprecht, vanuit jezelf en op een authentieke manier.
- Kun je op vriendelijk-assertieve wijze je gevoelens, gedachten en behoeften onder woorden brengen. Altijd met respect voor jezelf en de ander.
- Kun je duidelijk je grens aangeven.
- Kun je conflicten met collega's, studenten en anderen proactief voorkomen.
- Als er toch conflicten ontstaan kun je deze vaardig en vanuit gelijkwaardigheid oplossen.
- Kun je op coachende wijze reageren wanneer een student, collega of iemand anders een probleem heeft.
- Kun je beter omgaan met 'moeilijk gedrag' van collega's, partner, kinderen, klanten, familie.
- Heb je tools om met waardenbotsingen om te gaan; wanneer je het fundamenteel met elkaar oneens bent.

De training is gebaseerd op het Gordon® communicatiemodel, dat sinds de jaren '60 zijn waarde en kracht heeft bewezen. Het heeft een grote praktische toepasbaarheid. Belangrijke kernwaarden zijn gelijkwaardigheid, openheid, eigen verantwoordelijkheid en conflicthantering. Het model werkt vanuit het 'gedragsraam'. In dat raam plaats je gedrag van andere mensen. Je maakt eerst een tweedeling: is het gedrag van de ander voor jou oké of niet oké?
Later onderscheiden we 4 delen in het gedragsraam. Afhankelijk van waar je je in het gedragsraam bevindt, zet je de meest passende vaardigheid in.
1. De ander (student, collega) heeft een probleem. Je ziet of hoort dat er iets aan de hand is met de ander. Je wil de ander helpen zijn probleem zelf op te lossen
2. Geen probleemgebied: er is geen probleem, het gaat goed met ons én onze relatie. Dit gebied kun je actief vergroten, door open te zijn over wat jij zelf nodig hebt.
3. Ik heb een probleem: het gedrag van iemand anders zit jou in de weg. Je wil de ander assertief confronteren met haar gedrag.
4. Wij hebben een probleem: er is een conflict tussen ons. We zitten elkaar in de weg. Dat conflict wil je constructief oplossen.

De achterliggende gedachte van deze manier van communiceren is:
Ik ben belangrijk
Jij bent belangrijk
Onze relatie is belangrijk

    Data - Helaas is deze training vol en kun je je niet meer aanmelden!

    28 oktober 2024
    4 november 2024
    11 november 2024
    18 november 2024
    25 november 2024
    2 december 2024
    9 december 2024
    16 december 2024

    Tijden

    09.30 - 12.30 uur

    Meer info

    hrlearningdevelopment@fontys.nl

    Kosten: € 950,00