Professionele en persoonlijke effectiviteit: communiceren met effect

Kwaliteitscheck
Je leert praktische en effectieve communicatievaardigheden. Door deze in te zetten bereik je jouw doelen beter, én verbeteren je relaties met collega's, studenten en anderen. Je ervaart meer regie, (werk)geluk en effectievere samenwerkingen.
Locatie
Eindhoven
Duur
8 bijeenkomsten van 3 uur

Klaar voor de volgende stap?

Meld je meteen aan en start met je nieuwe ontwikkeling

Aanmelden

Voor wie?

Fontysprofessionals

Om je te ontwikkelen naar de Fontysrol(len):
Kennisdeler | Bruggenbouwer

Omschrijving

Inhoud

In deze training leer je praktische en effectieve communicatievaardigheden. Je leert om per situatie de meest effectieve communicatie in te zetten. Dat doe je op zo’n manier dat de relatie goed blijft, jouw behoeften vervuld worden én die van de ander. Hierdoor bereik je jouw doelen beter en verbeteren je relaties met collega's, studenten en anderen. Je ervaart meer regie, (werk)geluk en effectievere samenwerkingen. Daarnaast hebben je vaardigheden effect op het leerklimaat van studenten.

We wisselen korte theorie af met (veel) oefenen. Er is veel ruimte om je eigen voorbeelden in te brengen. Je doorloopt een proces waarin de vaardigheden worden geïntegreerd in je eigen gedrag en communicatie. Je ontvangt een werkboek en een leesboek.

Bijeenkomst 1: Jouw behoeften en doelen vaststellen

In deze bijeenkomst maken we kennis. We gaan in op 'persoonlijke zeggenschap' en onderzoeken jouw persoonlijke behoeften en doelen. Ook kijken we naar jouw huidige assertiviteit (of sub-assertiviteit/agressiviteit) en communicatie. Je maakt kennis met de basis van het Gordon® communicatiemodel (gedragsraam).

Bijeenkomst 2: Assertiviteit
Je maakt verder kennis met het gedragsraam. Assertiviteit is: ruimte maken voor je eigen behoeften zonder de ander tekort te doen. Je leert hoe je assertieve 'ik-boodschappen' kunt inzetten. Daardoor kun je jouw behoeften en doelen vervullen, terwijl jouw relatie met de ander (collega, student, leidinggevende) goed blijft. 

Bijeenkomst 3: Conflicten voorkomen
In deze bijeenkomst leer je vaardigheden waarmee je conflicten kunt voorkomen.
Ook leer je op respectvolle en constructieve wijze omgaan met weerstand; wanneer iemand het niet eens is met jouw boodschap. Je ervaart het verschil tussen assertieve ik-boodschappen en verwijtende jij-boodschappen.

Bijeenkomst 4: Effectief confronteren
Hoe ga je er mee om wanneer je last hebt van het gedrag van een collega, student of iemand anders? Wat is je huidige manier van confronteren, en wat is het effect daarvan op jou, de ander en de relatie? In deze bijeenkomst leer je confronteren op een manier die effectief én respectvol is naar alle partijen, én de relatie verstevigt.

Bijeenkomst 5: Spanning bij confronteren
Voor jezelf opkomen, je grens aangeven, aangeven wat je nodig hebt, omgaan met moeilijk gedrag: dat kan soms best spannend zijn. In deze bijeenkomst krijg je tools aangereikt om daar mee om te gaan. Ook doen we een tussentijdse evaluatie.

Bijeenkomst 6: Conflicten oplossen
Wanneer jouw behoeften botsen met die van de ander, heb je een conflict. Vaak worden conflicten opgelost op een manier waarom de één 'wint' ten koste van de ander, of met concessies. Bij een concessie verlies je allebei een beetje. In deze bijeenkomst leer je een methode waarin je, door écht te leren luisteren naar elkaars behoeften, stapsgewijs werkt aan een win-win oplossing. De uitkomst hiervan is vaak onverwacht groter en duurzamer dan bij eerder genoemde manieren. Én: beter voor de relatie.

Bijeenkomst 7: Waardenbotsingen oplossen
Soms is er sprake van een waardenbotsing. Dan ben je het fundamenteel en vanuit je persoonlijke waarden met elkaar oneens. In bijeenkomst zeven leer je hier mee omgaan.

Bijeenkomst 8: Effectief helpen
In deze bijeenkomst leer je op niet-directieve en coachende wijze reageren wanneer een student, collega of iemand anders een probleem heeft. Je leert anderen te begeleiden in het zélf vinden van een eigen antwoord op zijn/haar probleem, zonder dat jij het probleem 'overneemt'. 

Resultaat

Na het volgen van deze training:
- Heb je beter zicht op wat jij wil en belangrijk vindt in je (professionele) leven.
- Kun je op vriendelijk-assertieve wijze je gevoelens, gedachten en behoeften onder woorden brengen. Altijd met respect voor jezelf en de ander. Daardoor ben je effectief én investeer je in de relatie.
- Kun je effectief je grens aangeven, zonder dat het ten koste gaat van jou, de ander of de relatie.
- Kun je conflicten met collega's, studenten en anderen proactief voorkomen.
- Kun je op een effectieve en vriendelijke manier conflicten oplossen. Door te leren luisteren naar elkaars behoeften, werk je stapsgewijs aan een win-win oplossing waar beide partijen volledig achter staan. Deze uitkomst is vaak onverwacht groter en duurzamer dan wanneer één van beiden wint ten koste van de ander (of wanneer er concessies worden gedaan).
- Kun je op coachende wijze reageren wanneer een student, collega of iemand anders een probleem heeft. Je leert vaardigheden waardoor de ander zélf het antwoord op zijn probleem vindt.
- Een mooie bijkomstigheid is dat hierdoor de oplossingsvaardigheden en het verantwoordelijkheidsbesef bij studenten toeneemt.
- Kun je beter omgaan met 'moeilijk gedrag' van collega's, partner, kinderen, klanten, familie.
- Heb je tools om met waardenbotsingen om te gaan; wanneer je het fundamenteel met elkaar oneens bent.

De training is gebaseerd op het Gordon® communicatiemodel, dat sinds de jaren '60 zijn waarde en kracht heeft bewezen. Het heeft een grote praktische toepasbaarheid. Belangrijke kernwaarden zijn gelijkwaardigheid, openheid, eigen verantwoordelijkheid en conflicthantering. Het model werkt vanuit het ''. In dat raam plaats je gedrag van andere mensen t.o.v. jouw eigen behoeften. Van daaruit kun je passende communicatievaardigheden kiezen en inzetten.

De communicatievaardigheden die je leert zijn assertief en effectief. Je leert om . Daardoor doe je recht aan jezelf, de ander én jullie relatie. De intentie en manier van communiceren is steeds gericht op het in waarde laten van alle partijen, én het verder verstevigen van de relatie.

We onderscheiden 4 gebieden in het gedragsraam. Afhankelijk van waar je je in het gedragsraam bevindt, zet je de meest passende communicatievaardigheid in.

  1. De ander (student, collega) heeft een probleem. Je ziet of hoort dat er iets aan de hand is met de ander. Je wil de ander helpen zijn probleem zelf op te lossen
  2. Geen probleem-gebied: er is geen probleem, het gaat goed met ons én onze relatie. Dit gebied wil je actief vergroten, door open te zijn over wat jij zelf nodig hebt.
  3. Ik heb een probleem: het gedrag van iemand anders zit jou/jouw behoeften in de weg. Je wil de ander vriendelijk-assertief confronteren.
  4. Wij hebben een probleem: er is een conflict tussen ons. Dat conflict wil je effectief oplossen.

Data en tijden

Op dit moment staat er geen nieuwe training gepland. Indien je interesse hebt stuur dan een bericht naar
hrlearningdevelopment@fontys.nl. Dan wordt je op de hoogte gehouden!

Meer info

hrlearningdevelopment@fontys.nl

Kosten: € 850,00