Bke-traject (training inclusief assessment)
- Locatie
- Eindhoven
- Duur
- 4 bijeenkomsten + assessmentdag
- Startdatum
- 11 februari
Voor wie?
Docenten
Om je te ontwikkelen naar de Fontysrol(len):
Organisator
| Expert
Omschrijving
Als docent in het hoger onderwijs loop je tegen vele uitdagingen aan. Naast het up-to-date houden van je inhoudelijke vakkennis, bewust zijn van didactische keuzen en de wijze waarop je daarmee kunt aansluiten bij de hedendaagse student, is toetsing een uitdaging.
Toetsing is een belangrijk onderdeel van het onderwijs. Als professional weet je dat toetsing niet alleen plaatsvindt aan het einde van een onderwijsperiode, maar vooral tijdens je onderwijsactiviteiten waarin je de voortgang van je studenten inzichtelijk maakt. Binnen het traject basiskwalificatie examineren (bke) ligt de focus op het ontwikkelen van je kennis en vaardigheden omtrent toetsing.
Je werkt toe naar een bke-certificaat. Samen met je bko-certificaat voldoe je daarmee aan de landelijk erkende basisdidactische bekwaamheid (bdb). Binnen dit traject heb je zowel inhoudelijke momenten als werken aan je portfolio. Vervolgens zal als afsluiting je assessment plaats vinden. Je levert hiervoor een portfolio aan en neemt deel aan een CGI (Criteriumgericht Interview) met twee assessoren waarvan je trainer altijd de tweede assessor zal zijn.
LET OP: dit traject is zowel de training als het assessment.
Tijdsinvestering: de gemiddelde tijdsinvestering voor de bke-training is 40 uur. Dit is inclusief de trainingsdagen en het assessment. Er zijn vier trainingsdagen van 9:00 – 16:30 en een assessmentdag. Op de trainingsdag heb je zowel begeleiding van een docent alsmede werken aan je portfolio.
Resultaat
- Je kent je eigen rol, taken en verantwoordelijkheden en die van anderen binnen het geheel van het toetsbeleid en de toetsorganisatie en handelt daarnaar. Je werkt vanuit de visie op toetsen en leren van de opleiding aan de kwaliteit van toetsing. Je bent je bewust van de relatie tussen toetsen, het toetsbeleid en de visie op toetsen en leren.
- Je kent de plaats en functie van toetsen in het onderwijs- en toetsprogramma. Je relateert toetsen aan de visie van de opleiding en de beoogde leerresultaten van de opleiding.
- Je kunt toetsen cyclisch en systematisch herontwerpen/ontwikkelen, uitvoeren en evalueren. De gemaakte keuzes kun je beargumenteren. Je gebruikt informatie uit toetsen om je onderwijs invulling te geven en de student verder te helpen in zijn ontwikkeling door het geven van feedback. Je neemt zorgvuldige en onderbouwde beslissingen op basis van informatie uit toetsen en kan daarover helder communiceren naar studenten. Je bent je daarbij bewust van de impact van toetsing.
- Je kijkt als kritisch professional steeds naar je eigen handelen rondom toetsen en past je handelen desgewenst aan. Je bent je bewust van je eigen ervaringen met en opvattingen over toetsen en de wijze waarop deze je eigen handelen en ontwikkeling beïnvloeden.
Op de Canvas pagina van bke vind je de volledige rubric:
Data, tijd en locatie
Dit traject zit vol en er zijn nog geen nieuwe trajecten ingepland. Mocht je interesse hebben, neem dan contact op met Fontys Docentontwikkeling via fdo@fontys.nl.
Meer info
Georganiseerd door: Fontys HR & Organisatie